Strategia de dezinformare rusă în Polonia
Poliția poloneză a demontat informațiile apărute pe rețelele sociale, care susțineau că un ucrainean ar fi ucis trei persoane în orașul Cracovia. Autoritățile au descris aceste afirmații ca parte a unei campanii de dezinformare rusești menite să slăbească sprijinul european pentru Ucraina. „Negăm categoric această informație! Niciun astfel de incident nu a avut loc în Cracovia sau în regiunea Małopolska”, au declarat autoritățile, îndemnând publicul să „verifice întotdeauna dacă informațiile provin de la profilurile oficiale ale poliției sau de la surse media de încredere”.
Oficialii polonezi au avertizat utilizatorii de internet să nu se lase păcăliți de campaniile de dezinformare care apar „aproape zilnic” pe rețelele de socializare, conform Ministerului polonez al Afacerilor Digitale.
Atacuri masive de dezinformare
Un exemplu notabil de eforturi de dezinformare susținute de Kremlin a avut loc pe 10 septembrie, când zeci de drone rusești au încălcat spațiul aerian polonez. Rețelele de socializare au fost inundate cu afirmații false care dădeau vina pe Ucraina pentru incursiune. În acel moment, Serviciul de Informații Externe al Rusiei (SVR) a afirmat că serviciile poloneze și ucrainene planificau o „provocare” pe teritoriul polonez, pentru care Rusia ar fi fost învinuită. Ministerul polonez al Internelor și Administrației a descris-o ca fiind o narațiune falsă răspândită de serviciile externe ruse.
„Obiectivul campaniei de dezinformare ruse rămâne neschimbat – izolarea Ucrainei de sprijinul Poloniei și al aliaților NATO”, a declarat ministerul într-o postare pe rețelele sociale. În urma incursiunilor dronelor, analiștii de securitate cibernetică au declarat că încălcarea a fost urmată de un val de dezinformare „coordonată” la scară largă, promovată de conturi rusești și belaruse pe rețelele sociale, care adesea dădeau vina pe Ucraina sau NATO.
„În cursul acelei nopți, am analizat aproximativ 200.000 de mențiuni – stări, mesaje, comentarii – care răspândeau narațiunea rusă, sau 200-300 de mențiuni pe minut”, a declarat un specialist în analiza rețelelor sociale și a impactului acestora asupra opiniei publice.
