Străinii din afara UE vor fi supuși verificărilor prin amprente și recunoaștere facială
Comisia Europeană a anunțat că va lansa, pe 12 octombrie, noul sistem de intrare în blocul european, care va implica amprentarea digitală și recunoașterea facială, în locul ștampilării pașapoartelor pentru cetățenii din afara Uniunii Europene. Sistemul de intrare și ieșire din UE (EES) va avea un impact asupra tuturor turiștilor și călătorilor de afaceri care nu sunt cetățeni ai UE, inclusiv britanici.
„Începând cu 12 octombrie, statele membre vor începe introducerea treptată a EES pe o perioadă de șase luni. Autoritățile de frontieră vor înregistra progresiv datele resortisanților țărilor terțe care trec frontierele. La sfârșitul acestei perioade, EES va fi implementat pe deplin la toate punctele de trecere a frontierei”, a declarat UE.
Sistemul european de supraveghere electronică va înregistra digital intrările și ieșirile cetățenilor din afara UE care călătoresc în 29 de țări europene, inclusiv cele asociate spațiului Schengen (Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția) pentru șederi de scurtă durată. Acesta va capta date biometrice, cum ar fi amprentele digitale și imaginea facială, înlocuind treptat sistemul actual de ștampilare a pașapoartelor.
Planul de colectare a datelor biometrice face parte din programul mai amplu al UE privind „frontierele inteligente”, care va permite accelerarea intrării călătorilor frecvenți din afara UE care au fost verificați anterior, combatând în același timp imigrația ilegală. Aparatele de amprentare digitală sunt deja instalate la terminalul Eurostar din Londra, iar în Dover se construiesc infrastructuri pentru pasagerii autoturismelor, autobuzelor și camioanelor.
Pasagerii vor trebui să își verifice fie amprentele digitale, fie imaginea facială, dar nu ambele, după ce trec pentru prima dată o frontieră. Odată ce sistemul va fi pe deplin operațional, turiștii britanici și alți vizitatori din afara UE nu vor mai avea pașapoartele ștampilate.
Sistemul va permite, de asemenea, UE să verifice dacă pasagerii au depășit durata de ședere. Operatorii de transport rutier, inclusiv Portul Dover și Eurotunnel, sperau că o aplicație va fi gata pentru lansarea EES, dar aceasta a fost amânată, deoarece fiecare stat membru lucrează la integrarea sa în propriul sistem de control, care este de competența națională.
