Stellantis în picaj: Compania renunță la prognozele financiare din cauza creșterii tarifelor
Rezultatele financiare ale Stellantis pentru primul trimestru al acestui an confirmă o tendință haotică în care au intrat aproape toate mărcile grupului, afectate în special de activitatea din America de Nord. Veniturile companiei s-au redus cu 14%, înregistrând un declin al vânzărilor de 9 procente.
Stellantis a raportat venituri nete de 35,8 miliarde de euro în primul trimestru, în scădere cu 14% față de aceeași perioadă din 2024. Causa principală a acestei scăderi este livrările în scădere, dar compania invocă și impactul negativ al schimbării mixului de produse.
Dezechilibrul între piețele principale, Europa și America de Nord, se reflectă în veniturile companiei, respectiv 13,5 miliarde euro în Europa și 14,4 milioane euro în SUA, deși raportul vânzărilor între cele două piețe este de 2 la 1 în favoarea Europei.
Livrările consolidate ale companiei au ajuns la 1,2 milioane de vehicule, în scădere cu 9%, cauzate în principal de producția mai mică din America de Nord. Problemele din această regiune sunt menționate oficial ca fiind rezultatul „prelungirii sărbătorilor din ianuarie” și impactului schimbării generațiilor de modele.
Piața de vehicule comerciale ușoare din Europa, aflată în declin, a influențat semnificativ Stellantis, care are o cotă foarte mare din această piață. Compania a raportat un stoc consistent de vehicule, cu 333.000 de vehicule în stocul propriu și 1,2 milioane vehicule cu tot cu dealeri. Deși mărcile au avut lansări importante în acest interval, cum ar fi Fiat Grande Panda, Opel/Vauxhall Frontera și Citroën C3 Aircross, problemele cu gamele mărcilor persistă, atât în Europa, cât și în SUA.
În Europa, Stellantis a înregistrat un progres ușor pe o piață în scădere, beneficiind de o creștere a cotei de piață la 17,3%, fiind lider pe segmentul propulsiei hibride. Vânzările de mașini electrice au crescut, plasând Stellantis pe locul al doilea în rândul producătorilor din Europa, cu o cotă de piață de 13%. Cu 567.000 de vehicule vândute, Europa rămâne principala piață a grupului, dar înregistrează o scădere de peste 10%.
În SUA, mărcile locale au reușit să-și stabilizeze cota de piață pe segmentul de retail, în special datorită Jeep, cu modelele Grand Cherokee și Compass. În luna martie, divizia americană a înregistrat o creștere de 82% a comenzilor pe segmentul de retail, cel mai ridicat nivel lunar din ultimii doi ani. Totuși, livrările totale din America de Nord s-au cifrat la 325.000 vehicule, cu 20% mai puține decât în urmă cu un an.
În America de Sud, compania și-a menținut poziția de lider, cu o cotă de piață de 23,8%, o creștere de 1,5 puncte procentuale față de trimestrul al patrulea din 2024, datorită performanței îmbunătățite a mărcilor Stellantis în Brazilia, Chile și Argentina. Regiunea Orientului Mijlociu și a Africii, deși se confruntă cu restricții de import în unele țări, își concentrează eforturile pe localizare pentru a crește volumele pe termen mediu.
Stellantis a anunțat, de asemenea, distribuirea unui dividend de 0,68 euro pe acțiune, aprobat de AGA, care va fi distribuit pe 5 mai 2025, și a informat despre procesul de desemnare a unui nou CEO, care va fi finalizat până la sfârșitul lunii iunie.
„În timp ce rezultatele de top din T1 2025 au fost sub nivelurile anului precedent, alți indicatori cheie de performanță reflectă progresul inițial al eforturilor noastre de redresare comercială. America de Nord se află într-un stadiu foarte incipient, cu o îmbunătățire a primirii comenzilor cu amănuntul, în timp ce observăm o îmbunătățire secvențială a cotei de piață din UE30. Compania beneficiază de amprenta sa geografică diversă, regiunile noastre „Third Engine” având o creștere pozitivă la T1 2025,” a declarat Doug Ostermann, CFO al Stellantis.
