Stellantis evaluează oportunitatea de a-și desprinde marca Maserati
Grupul auto Stellantis analizează o posibilă vânzare a producătorului de automobile de lux Maserati, această opțiune fiind parte dintr-o strategie mai amplă de restructurare a portofoliului său, care include 14 mărci. Discuțiile referitoare la viitorul Maserati au început înainte de numirea noului director general, Antonio Filosa, care își va prelua atribuțiile în curând.
Viabilitatea celor 14 mărci din portofoliul Stellantis, inclusiv Chrysler, Peugeot, Jeep și Alfa Romeo, a fost o prioritate pentru președintele John Elkann în procesul de selecție a noului CEO. Stellantis se confruntă, de asemenea, cu provocări legate de tarifele mari la importurile în SUA, impuse anterior de președintele Donald Trump, și cu intensificarea concurenței din partea producătorilor chinezi.
În aprilie, Stellantis a angajat firma de consultanță McKinsey pentru a evalua impactul tarifelor americane asupra Maserati și Alfa Romeo, în contextul în care ambele mărci își pregătesc planurile pentru viitor. Deși grupul a declarat că este hotărât să păstreze ambele mărci, evaluarea McKinsey include și posibilitatea vânzării Maserati, singura marcă de lux din portofoliul grupului.
Un purtător de cuvânt de la Stellantis a afirmat că ‘Maserati nu este de vânzare’, în ciuda discuțiilor interne. Predecesorul lui Filosa, Carlos Tavares, a refuzat să analizeze opțiunea renunțării la oricare dintre mărcile grupului. Totuși, investitorii și analiștii consideră că un portofoliu mai concentrat ar putea îmbunătăți marjele de profit ale Stellantis, care a pierdut două treimi din valoare începând din martie anul trecut.
Vânzările Maserati s-au înjumătățit în 2024, atingând doar 11.300 de unități, iar marca a raportat pierderi operaționale de 260 milioane de euro. În prezent, nu sunt programate lansări de noi modele, în așteptarea unui nou plan de afaceri, care va fi prezentat după ce Filosa va prelua funcția de CEO.
Sursele afirmă că Stellantis recunoaște că are prea multe mărci, ceea ce îngreunează investițiile adecvate în fiecare dintre ele. Deși McKinsey nu a fost angajat explicit pentru a găsi un cumpărător pentru Maserati, mandatul său include toate opțiunile disponibile. Consiliul director al Stellantis este divizat în privința planurilor pentru Maserati; unii membri consideră că vânzarea ar fi cea mai bună opțiune, în timp ce alții cred că marca are încă valoare.
Constructori chinezi, cum ar fi Chery, ar putea fi interesați de achiziția unei mărci auto europene pentru a-și susține expansiunea într-o regiune în care nu sunt încă recunoscuți de consumatori, similar cu achiziția MG Motor de către SAIC în 2007 sau preluarea Volvo Cars de către Geely în 2010.
