Sorin Ciutureanu, liderul Oil Terminal, clarifică situația transporturilor de motorină din India
Sorin Ciutureanu, directorul general al Oil Terminal, a abordat acuzațiile legate de intrarea produselor petroliere rusești prin Portul Constanța și a clarificat transporturile de motorină din India, pe fondul zvonurilor referitoare la un posibil blocaj ucrainean. El a subliniat că Oil Terminal respectă cu strictețe regimul de sancțiuni al Uniunii Europene.
„De la începutul războiului, am fost principala sursă de aprovizionare cu combustibili pentru piața ucraineană, sprijinind partenerii implicați în lanțul logistic de distribuție din Portul Constanța spre porturile dunărene Ismail și Reni”, a declarat Ciutureanu. Compania colaborează cu Biroul Vamal Constanța pentru verificarea documentelor de proveniență ale mărfurilor, asigurându-se că nu au fost descărcate produse supuse sancțiunilor.
Referitor la transporturile de motorină din India, Ciutureanu a menționat că acestea sunt proprietatea clienților și nu a Oil Terminal. „Restricția UE pentru produsele energetice derivate din țiței rusesc rafinat în state non-UE va intra în vigoare din 21 ianuarie 2026. Până atunci, mărfurile non-UE, inclusiv cele din India, pot accesa piața europeană, dacă au documentația în regulă”, a explicat el. Oil Terminal a implementat măsuri de segregare a produselor indiene față de celelalte origini, comunicând aceste măsuri autorităților române pentru a informa partea ucraineană.
În ceea ce privește posibile restricții din partea autorităților ucrainene, Ciutureanu a afirmat că nu a primit nicio notificare oficială care să blocheze activitatea terminalului. El a menționat că, pe fondul unor informații neoficiale, a informat Bursa de Valori București pe 25 septembrie 2025 despre riscurile legate de o posibilă introducere a restricțiilor asupra importurilor de motorină din India.
Când a fost întrebat despre scăderea activității și afirmațiile de „colaps” comercial, Ciutureanu a respins aceste afirmații, explicând că scăderea este influențată de modificări legislative interne, scăderea consumului intern de motorină și riscurile menționate. La 30 iunie 2025, programul fizic realizat era cu 16,4% mai mic față de nivelul aprobat pentru semestrul I, iar compania a efectuat o rectificare bugetară cu o scădere de 13,2% a veniturilor totale.
Referitor la rezervorul nou de 55.000 mc, Ciutureanu a declarat că este complet funcțional și că gradul de umplere al spațiilor de motorină din terminal este de 80–90%. De asemenea, compania a continuat să investească în infrastructură, construind un rezervor suplimentar de 10.000 mc destinat metanolului.
În încheiere, Ciutureanu a subliniat că Oil Terminal demonstrează trasabilitatea și conformitatea mărfurilor prin verificări documentare, operaționale și calitative. „Mesajul nostru este de parteneriat și transparență. Suntem deschiși la audituri tehnice comune și la schimb de date în timp real pentru a ne alinia la orice nou cadru de sancțiuni UE”, a conchis el.
