Slang-ul contemporan: Limbajul tinerilor de azi
„Slang-ul englezesc” a devenit forma preferată de comunicare a tinerilor. Limbajul generației Z s-a schimbat semnificativ față de cel folosit de părinți și profesori. Odată cu noile trenduri, au apărut și noi termeni pe care adolescenții îi folosesc zilnic. Printre aceștia se numără „NPC”, „lowkey”, „slay” și „cringe”.
De exemplu, într-o conversație, doi tineri de liceu discută: „- Ia uite-l pe ăsta ce NPC e! Vezi?! – Da, e poza prea cringe”. Generația Z consideră „Slang-ul englezesc” ca pe o a doua limbă, integrând vocabularul folosit online, inclusiv abrevierile. Termeni precum „Cf”, „cringe” sau „YOLO” sunt frecvent utilizați în limbajul adolescenților.
Vocabularul este completat de cuvinte precum „lowkey”, „slay”, „ghost”, „ești NPC” sau „ce flex”, care au devenit parte din conversațiile zilnice ale tinerilor. Un tânăr explică: „Lowkey înseamnă puțin așa probabil, hickey, în jocuri folosim good game, gg, brb adică be right back”. O adolescentă adaugă: „În general, folosim ghost-uit, care înseamnă să ignorăm pe cineva prin mesaje. Sau cringe, care înseamnă să nu-ți placă neapărat ce zice cineva”. Alte tinere subliniază: „Mai spunem legit, când ceva este real sau NPC, când o persoană pur și simplu nu are personalitatea ei, e ca un robot”.
Aceste expresii pot părea ciudate sau fără sens pentru mulți adulți, care nu le înțeleg și tind să le respingă, considerând că tinerii „strică” limba. O femeie spune: „Bineînțeles că nu avem cum să înțelegem”, menționând că nu a auzit de termenii „rizz” și „slay”, concluzionând: „Ăsta e trendul! Și noi le aveam pe ale noastre”. O altă doamnă afirmă: ”Ei (n.red. adolescenții de azi) sunt mai altfel decât noi, poate că sunt mai isteți, mai documentați”.
Adolescenții folosesc termenii chiar și în testele primite la școală. Un profesor de limba și literatura română observă: „Elevii folosesc și în viața de zi cu zi aceste prescurtări, ca urmare firească a faptului că ei dialoghează, în primul rând, în mediul virtual și aduc și în sala de clasă. Am observat chiar și în lucrări, câteodată”.
Georgiana Turtureanu, diriginte la o clasă de liceu, completează: „Aceasta este evoluția în era digitală, însă au o comunicare mult mai rapidă care include anacolut, tautologie”. Motivul pentru care adolescenții folosesc acești termeni este integrarea socială, care presupune nevoia de apartenență la un grup și deosebirea de celelalte generații, inclusiv printr-un limbaj inedit.
