Sistemul de identificare facială: inovația supermarketurilor britanice în lupta împotriva furturilor
Sainsbury’s a anunțat introducerea tehnologiei de recunoaștere facială în supermarketurile sale din Marea Britanie, începând cu o perioadă de testare de opt săptămâni. Măsura are ca scop identificarea hoților, însă este criticată de grupurile care militează pentru protejarea vieții private.
Al doilea cel mai mare lanț de supermarketuri din Marea Britanie și-a informat personalul din două magazine că va începe această perioadă de testare, înainte de potențiala introducere a tehnologiei la nivel național. Sainsbury’s a declarat că prin implementarea acestei tehnologii se încearcă identificarea hoților din magazine și stoparea creșterii semnificative a furturilor în comerțul cu amănuntul, observată în ultimii ani.
Utilizarea recunoașterii faciale a fost intens criticată de grupurile care apără viața privată. Rivalul Asda a primit mii de plângeri după ce a început o perioadă de testare similară la începutul acestui an. Conducerea Sainsbury’s, care deține peste 1.400 de magazine în Marea Britanie, a subliniat că planurile sale „nu vizează monitorizarea colegilor” sau a clienților.
Alți retaileri britanici, precum Home Bargains, supermarketurile Co-op, Flannels și Sports Direct, au utilizat, conform unor surse, tehnologii similare pentru a identifica hoții. Sainsbury’s a declarat că tehnologia va fi utilizată pentru a identifica și, eventual, pentru a interzice accesul persoanelor „violente, agresive sau care fură din magazin”. Înregistrările vor fi șterse instantaneu dacă software-ul nu recunoaște fața persoanelor raportate.
Compania a adăugat că sistemul emite o alertă pe baza comportamentului suspect raportat de magazin sau de alți retaileri din apropiere care utilizează tehnologia Facewatch. Sainsbury’s a menționat că incidentele de furt, abuz și comportament amenințător „continuă să crească” în ciuda colaborării cu poliția și Guvernul, afectând zilnic echipele Sainsbury’s din întreaga țară.
Simon Roberts, directorul executiv al Sainsbury’s, a declarat: „Înțelegem că tehnologia de recunoaștere facială poate ridica întrebări valide despre date și confidențialitate. Acest test și implementarea ulterioară nu au ca scop monitorizarea colegilor sau a clienților noștri valoroși. Se concentrează exclusiv pe identificarea celor care comit infracțiuni grave și ajută echipele noastre să prevină alte prejudicii.”
