Sindicaliștii CFR Călători amenință cu mobilizare generală
Sindicaliștii de la CFR Călători vor începe, începând cu 1 iulie 2025, etapele premergătoare grevei dacă nu va fi semnat noul Contract Colectiv de Muncă (CCM) la nivelul companiei. Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim, a tras un semnal de alarmă cu privire la rezultatul negocierilor care se desfășoară săptămâna aceasta.
În cazul în care nu se va semna CCM-ul, sindicaliștii intenționează să inițieze proteste, menționând că semnarea CCM-ului va fi realizată doar în condițiile păstrării drepturilor salariale indexate cu rata inflației de 12,5%, fără propuneri de micșorare a prestației sau a numărului de angajați, și fără concedieri colective la CFR Călători.
Reprezentanții FSTFR subliniază că vor semna CCM-ul doar după ce va fi semnat actul adițional la Contractul de Servicii Publice (CSP) al CFR Călători, care prevede o compensație de 47,7 lei pe tren-km, așa cum a fost aprobat prin Hotărârea de Guvern care a stabilit bugetul de venituri și cheltuieli (BVC) pentru anul 2025.
Este esențial ca sindicaliștii feroviari să evite o situație în care ar putea organiza grevă după semnarea CCM-ului, fără ca anterior să fie semnat actul adițional la CSP care stipulează valoarea compensației reale conform legii.
Într-o conferință de presă, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că compania are un buget de supraviețuire și nu de dezvoltare, iar riscul de intrare în incapacitate de plată este real. El a solicitat pentru 2025 o sumă egală cu execuția de anul trecut, menționând că prin Ordonanța Trenuleț s-au pierdut aproape 250 de milioane de lei din facilitățile acordate studenților.
Preoteasa a explicat că CFR Călători are cheltuieli lunare de 365 de milioane de lei, care trebuie acoperite din veniturile din vânzarea de bilete și din compensația acordată de Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF). De asemenea, a subliniat că din suma aprobată de 185 de milioane de lei, CFR Călători a primit doar 135 de milioane, ceea ce a dus la acumularea de datorii.
Directorul a menționat că, în urma unui audit, s-a constatat o subcompensare a CFR Călători de 1,8 miliarde de lei pentru perioada 2020-2024. Această situație ar putea continua, iar lipsa semnării actului adițional la CSP, care ar ajusta compensația unitară la 47,4 lei pe tren-km, ar putea duce la incapacitatea de plată a companiei.
Preoteasa a subliniat necesitatea unei compensații corecte, menționând că formula de calcul a compensației unitare ar indica o sumă care ar trebui să fie de 62 lei pe tren-km.
