Senatul a respins moțiunea AUR împotriva ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban
Moțiunea simplă a AUR împotriva ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban, intitulată „Calea ferată a pierdut trenul”, a fost respinsă luni de Senat, cu 28 de voturi „pentru” și 65 de voturi „împotrivă”.
Parlamentarii AUR care au inițiat moțiunea au declarat că, în loc să observe o preocupare din partea actualului ministru pentru investiții în infrastructura feroviară și sprijinirea companiilor de stat, s-a constatat un dezinteres similar celui care a dominat Ministerul Transporturilor în ultimii ani, indiferent de conducerea instituției.
Ministrul Ciprian Șerban a răspuns, afirmând că în ultimii ani ministerul pe care îl conduce a atras peste 10 miliarde de euro în proiecte feroviare din fonduri europene. El a menționat redeschiderea tronsonului București-Giurgiu după 19 ani, lansarea modernizării a peste 1.000 de kilometri de cale ferată și contractarea a peste 200 de trenuri electrice și locomotive moderne, dintre care unele sunt deja în teste sau în circulație.
„România se află într-o perioadă extrem de bună pentru infrastructura feroviară”, a declarat Șerban, subliniind că în perioada 2020-2025 au fost construiți peste 500 de kilometri de autostradă și drumuri expres. El a anunțat că, în urma modernizărilor căii ferate, trenurile de călători vor putea circula cu 160 km/h, iar cele de marfă cu 120 km/h.
Ministrul a evidențiat că CFR SA a realizat, în patru ani cu PSD la conducerea Ministerului Transporturilor, 160 de contracte de execuție și proiectare, cu o valoare totală de 4,5 miliarde de euro fără TVA, reprezentând cel mai mare volum de investiții feroviare din ultimii 10 ani.
În ceea ce privește achiziția de material rulant nou, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a semnat contracte pentru 129 de trenuri electrice și 16 locomotive, dintre care șapte trenuri au fost deja livrate. ARF se află în etapa de identificare a unei surse de finanțare pentru o altă tranșă de 23 de locomotive și 58 de trenuri.
Ministrul a subliniat, de asemenea, că anul 2026 trebuie să fie la fel de ambițios ca 2025, solicitând aprobarea unui buget pentru Ministerul Transporturilor pentru anul viitor cel puțin egal cu bugetul din 2025, subliniind că acest lucru este necesar pentru continuarea proiectelor deja pregătite și finanțările câștigate competitiv.
