Șeful Poștei, nemulțumit de Guvern: „Lipsă de viziune în privința companiilor de stat”
Directorul general al Companiei Naţionale Poşta Română, Valentin Ştefan, a declarat că Guvernul nu știe ce vrea de la companiile de stat și că nu le cunoaște, iar angajații acestor companii se confruntă cu incertitudini. „În ultimul an, există un subiect foarte fierbinte pe agenda publică: rolul companiilor de stat. Ce facem cu aceste companii ale căror venituri echivalează cu 5% din Produsul Intern Brut? Vorbim de peste un sfert de milion de angajaţi. Poşta Română este una dintre ele”, a afirmat Ştefan într-o conferinţă de presă.
El a subliniat că statul român încearcă să ofere o coerenţă acestor companii, dar până acum nu se observă progrese semnificative. „Guvernul nu știe ce vrea de la companiile de stat și nici nu își cunoaște companiile. Companiile de stat nu au o tradiție capitalistă; ele provin dintr-un sistem centralizat”, a explicat acesta.
Ştefan a remarcat că nu există o schimbare de mentalitate în rândul companiilor de stat și că interacțiunile cu ministerele sunt adesea frustrante. „Observăm termeni marxişti folosiţi în comunicările oficiale. Toate aceste semne ne fac viaţa mai grea, pentru că nu știm ce se dorește de la noi”, a continuat el.
În ceea ce privește profitabilitatea, Valentin Ştefan a subliniat că, dacă se dorește profit, atunci nu ar trebui să existe limitări ale veniturilor. „Noi nu putem aduce mai mult de 7% profitabilitate pe partea de Convenţie cu Ministerul Muncii. Cum putem noi să avem 20% dacă Guvernul ne spune că plafonul este de 7%?”, a întrebat el.
Ştefan a adăugat că, în condiţiile în care Poşta Română este responsabilă de distribuirea pensiilor și a altor beneficii sociale, nu ar trebui să existe pretenţii privind profitabilitatea. „O ţară normală îşi creează o agilitate astfel încât companiile de stat să îşi desfăşoare activitatea nu doar în ţară, ci și în afaceri internaționale”, a concluzionat el, menționând că puține companii de stat din România au ieșit pe piețele externe. “Dacă aş merge cu o propunere să cumpărăm o companie, primul gând ar fi ce interes există la Poşta Română?”, a adăugat el, referindu-se la suspiciunile care planează asupra deciziilor de afaceri din cadrul companiilor de stat.
