Schimbări în Avertizările TV: Renunțarea la Mesajele Despre „Sare și Grăsimi” sau „Consumul Minim de 2 Litri de Apă”
Mesajele referitoare la „sare și grăsimi” sau „minimum 2 litri de apă” vor dispărea din pauzele publicitare ale televiziunilor, conform noilor reglementări adoptate de Consiliul Național al Audiovizualului (CNA). Aceasta face parte dintr-o serie de modificări ample ale Codului de Reglementare în Audiovizual, legislația secundară a CNA.
Noile mesaje, ce nu se vor mai numi avertizări, ci mesaje de conștientizare, vor avea un termen de valabilitate de un an de la data intrării în vigoare a Codului. După această perioadă, CNA va putea reînnoi lista mesajelor. Printre noutățile introduse se numără și mesaje despre vaccinare, precum: „Vaccinarea previne apariția unor boli grave. Vaccinarea este esențială pentru sănătatea copilului tău.” De asemenea, vor exista mesaje referitoare la suplimentele alimentare, cum ar fi: „Suplimentele alimentare nu vindecă și nu pot înlocui tratamentele prescrise de medic.”
Printre noile mesaje care vor fi difuzate de televiziuni se numără:
- „Șansele recuperării copilului cu autism cresc în primii trei ani de viață. Consultă medicul de familie pentru aplicarea screeningului în autism.”
- „Crește-ți copilul cu dragoste, fără violență! Bătaia nu e o metodă de disciplinare.”
- „Pentru susținerea economiei locale, cumpărați în mod conștient produse și servicii autohtone.”
- „Consumul de droguri și jocurile de noroc dau dependență. Alege să nu-ți distrugi viața, cere ajutor.”
- „Drepturile și libertățile fundamentale ale omului sunt garantate doar în democrație și sunt baza valorilor europene.”
- „Comercializarea către minori a alcoolului, țigărilor și băuturilor energizante este interzisă prin lege.”
- „Pentru a fi pregătiți în situații de urgență, consultați site-ul fiipregătit.ro.”
- „Mai multă mișcare, mai puțin stres! Sportul îți îmbunătățește echilibrul fizic și mental.”
- „Și unei cărți îi poți da follow, like sau share. Intră în rețea: citește!”
- „Fraudele online îți amenință siguranța financiară. Accesați site-ul dns.ro.”
Noul Cod Audiovizual va intra în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial, cu excepția unui articol referitor la publicitatea pentru jocurile de noroc, care va intra în vigoare la 90 de zile. Această reglementare interzice apariția vedetelor în reclamele la jocuri de noroc pe TV, radio și online. Conform articolului 110, alineatul 7, „este interzisă difuzarea de publicitate pentru jocuri de noroc în care sunt prezente personalități ale vieții publice, culturale, științifice, sportive sau alte persoane, care, datorită notorietății în mediul online, pot încuraja participarea la astfel de jocuri.”
În cazul acestui articol, au fost depuse mai multe amendamente din partea unor instituții sau companii de jocuri de noroc, dar toate au fost respinse în unanimitate. De asemenea, serviciile media audiovizuale la cerere trebuie să respecte legislația privind protecția minorilor în campaniile pentru jocurile de noroc.
O altă modificare recentă vizează emisiunile care conțin horoscop sau numerologie. CNA a adoptat o reglementare ce obligă televiziunile și radiourile să menționeze că „informațiile din acest program nu au bază științifică.” Această măsură a fost propusă de Ministerul Educației și a trecut cu șapte voturi „pentru” și trei „împotrivă.”
CNA a făcut aceste modificări pentru a integra și zona de online în reglementările sale, vizând promovarea jocurilor de noroc, reclamele la instituții financiare nebancare (IFN-uri) și suplimentele alimentare, precum și influenceri.
