„Saga fraților Micula: Bătălia juridică împotriva statului român și lupta de durată în instanțe internaționale”
Între statul român și frații Viorel și Ioan Micula există, de 20 de ani, un conflict care a ajuns la Curtea de Justiție a Uniunii Europene. Acest conflict a început cu o schemă de ajutor de stat acordată în 1999, care a fost desființată de Uniunea Europeană în contextul procesului de aderare. În prezent, statul român riscă să piardă 160 de milioane de euro în 2025.
Frații Micula sunt vizați de procurori într-un dosar de delapidare și evaziune fiscală, fiind suspectați că au încercat să evite plata unui prejudiciu de 792 de milioane de lei către statul român. Povestea ajutorului de stat acordat fraților Micula a început în 1999, când Guvernul condus de Radu Vasile a oferit facilități investitorilor străini în zone defavorizate, cum ar fi zona minieră Ștei-Nucet. În anii 2000, companiile European Food, Starmill și Multipack, deținute de frații Micula, au început să investească în această zonă, beneficiind de ajutoare de stat.
În 2002, România a semnat un tratat bilateral cu Suedia, promițând protecția cetățenilor suedezi, inclusiv fraților Micula. Schema de ajutor urma să fie valabilă până în 2009, dar România a fost nevoită să renunțe la aceasta în 2004, odată cu descoperirea că era incompatibilă cu reglementările Uniunii Europene. De atunci, frații Micula au contestat această decizie în instanțe internaționale.
Tribunalul Internațional pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investiții (ICSID) a decis că România a încălcat încrederea legitimă a reclamanților și a ordonat statului român să plătească 791 de milioane de lei (aproximativ 178 de milioane de euro) fraților Micula, pentru prejudiciile suferite între 2005 și 2009. În urma acestei decizii, frații Micula au obținut sechestru pe acțiuni ale statului român în companii precum OMV-Petrom.
În 2014, Guvernul României a decis să plătească 76 de milioane de euro fraților Micula, creând un cont separat pentru restul de 106 milioane de euro, care urma să fie accesat doar la finalul proceselor. Cu toate acestea, Comisia Europeană a considerat că această plată a fost un ajutor de stat incompatibil și a cerut României să recupereze banii plătiți. În 2019, Tribunalul UE a anulat această decizie, iar frații Micula au continuat să solicite despăgubiri.
În 2022, CJUE a anulat decizia Tribunalului UE din 2019 și a trimis cazul înapoi pentru rejudecare. În 2024, Tribunalul a dat câștig de cauză Comisiei Europene, stabilind că România trebuie să recupereze sumele plătite fraților Micula, considerându-le ajutoare de stat ilegale. Această decizie a fost atacată cu recurs la finalul anului 2024.
În prezent, frații Micula sunt anchetați de procurori pentru un mecanism contractual complex, pus la punct între 2018 și 2024, care a avut ca scop transferul nelegal al activelor patrimoniale către alte societăți comerciale, limitând astfel posibilitățile statului român de a recupera sumele datorate.
