Rusia își redescoperă rădăcinile în aviație
Rusia a dezvăluit planuri de reintroducere a dirijabilelor ca soluție pentru problemele de transport din zonele îndepărtate și slab conectate ale țării. Această inițiativă face parte dintr-o nouă strategie de dezvoltare a transporturilor, aprobată de guvernul de la Moscova, care va ghida politica până în 2035.
Strategia include, de asemenea, dezvoltarea unor mijloace de transport de înaltă tehnologie, precum aeronave cu decolare verticală, avioane supersonice și ekranoplane. Dirijabilele pentru transportul de marfă și pasageri sunt incluse în document printre „tehnologiile de transport promițătoare”, fiind destinate utilizării în regiuni greu accesibile, lipsite de infrastructură.
Dirijabilele au fost construite pe scară largă la începutul secolului XX, inclusiv în Uniunea Sovietică, dar autoritățile sovietice au declarat construcția lor ca fiind nepractică în 1964. În Occident, dezastrul Hindenburg din 1937 a afectat utilizarea lor comercială. Cu toate acestea, noi modele de dirijabile sunt dezvoltate în întreaga lume ca alternative pentru transportul de marfă, turism și misiuni de apărare.
Printre progresele recente se numără compania LTA Research din SUA, care, susținută de cofondatorul Google, Sergey Brin, a început zborurile de testare ale Pathfinder 1, cea mai mare aeronavă din lume. De asemenea, compania britanică Hybrid Air Vehicles construiește o fabrică ce ar putea produce 24 de dirijabile pe an până în 2030, iar Flying Whales, susținută de Franța, își propune să înceapă operațiunile comerciale înainte de sfârșitul deceniului.
În nordul Europei, start-up-ul finlandez Kelluu a încheiat un acord cu NATO pentru dirijabilele sale de supraveghere, alimentate cu hidrogen, care sunt proiectate să opereze în condiții meteorologice dificile. Noul plan de transport al Rusiei vizează, de asemenea, reintroducerea avioanelor supersonice. Viceprim-ministrul Vitali Saveliev conduce eforturile de revigorare a aviației supersonice, amintind de avionul de pasageri Tu-144 din era sovietică, a cărui exploatare a încetat la începutul anilor 1980 din cauza accidentelor și a costurilor de exploatare.
Printre alte priorități ale Rusiei pentru următorul deceniu se numără sistemele feroviare suspendate, trenurile de mare viteză, vehiculele electrice și tehnologiile de levitație magnetică. Prim-ministrul Mihail Mișustin a declarat că un plan de acțiune pentru implementarea „soluțiilor revoluționare” va fi aprobat până la sfârșitul primului trimestru al anului 2026.
Cu toate acestea, sectorul aerian al Rusiei se confruntă în prezent cu dificultăți din cauza sancțiunilor occidentale și a încetinirii economiei. Restricțiile comerciale au izolat Rusia de avioanele și piesele de schimb occidentale, afectând capacitatea producătorilor de a respecta termenele limită pentru avioanele militare și civile.
