Rudele victimelor tragediei Air India acționează în instanță Boeing și Honeywell
Familiile a patru pasageri care au murit în urma prăbușirii avionului Air India din iunie au intentat un proces în SUA împotriva producătorului de avioane Boeing și a producătorului de piese pentru aeronave Honeywell, acuzând companiile de neglijență.
Procesul susține că întrerupătoarele de alimentare cu combustibil defecte au cauzat accidentul și acuză companiile că nu au făcut „nimic”, în ciuda faptului că erau conștiente de riscurile designului aeronavei. Boeingul 787 al companiei Air India, care se îndrepta spre Gatwick, Londra, s-a prăbușit la scurt timp după decolarea de pe Ahmedabad, ucigând 260 de persoane.
Întrerupătoarele de alimentare cu combustibil au devenit un punct de interes pentru anchetatori, după ce o anchetă preliminară a constatat că alimentarea cu combustibil a motoarelor a fost întreruptă la câteva momente după decolare. Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) a declarat anterior că întrerupătoarele de alimentare cu combustibil din avioanele Boeing sunt sigure. Producătorul american de avioane nu a comentat cazul, referindu-se la raportul de investigație preliminară al Biroului de Investigare a Accidentelor de Aviație (AAIB) din India.
Procesul susține că ambele firme erau conștiente de riscul unui accident încă de când au dezvoltat și comercializat 787 Dreamliner și componentele sale. A fost citat un aviz FAA din 2018 care îndemna operatorii să inspecteze mecanismul de blocare al comutatoarelor de combustibil pentru a se asigura că acesta nu poate fi mișcat accidental, ceea ce ar duce la întreruperea alimentării cu combustibil.
În cazul zborului 171 al Air India, comutatorul a fost mutat din poziția „funcționare” în poziția „închidere”, împiedicând tracțiunea avionului, conform raportului de investigație preliminară al AAIB. Familiile victimelor au declarat că acest lucru a echivalat cu un „defect” de proiectare care a permis întreruperea accidentală a alimentării cu combustibil și pierderea totală a tracțiunii necesare pentru propulsarea avionului.
De asemenea, companiile nu au avertizat operatorii aerieni că aceste comutatoare necesită inspecție și reparații și nu au furnizat piese de schimb pentru a permite clienților să le instaleze. Boeing și Honeywell „au stat cu mâinile în sân” în spatele unui aviz blând care recomanda doar inspectarea comutatoarelor, conform procesului.
Un raport mai detaliat al accidentului este așteptat în 2026. În total, 229 de pasageri, 12 membri ai echipajului de cabină și 19 persoane la sol au murit în urma prăbușirii avionului.
