România în 2024: Infrastructura rutieră în cifre
Lungimea rețelei de drumuri publice din România a ajuns, la 31 decembrie 2024, la un total de 86.847 kilometri. Dintre aceștia, 17.994 km erau drumuri naționale, 35.091 km drumuri județene și 33.762 km drumuri comunale, conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS).
În cadrul drumurilor naționale, 6.189 km erau clasificate ca drumuri internaționale, 1.137 km erau autostrăzi, iar 121 km drumuri expres. Din totalul drumurilor, 51,5% (44.752 km) erau modernizate, dintre care 94% aveau îmbrăcăminți asfaltice de tip greu și mijlociu. De asemenea, 23,7% (20.563 km) erau drumuri cu îmbrăcăminți ușoare rutiere, iar 24,8% (21.532 km) erau drumuri pietruite și de pământ.
Referitor la starea tehnică a drumurilor publice, 25,7% din lungimea drumurilor modernizate și 37,7% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminți ușoare aveau durata de serviciu depășită. Din lungimea drumurilor naționale, 1.137 km (6,3%) erau autostrăzi și 121 km (0,7%) drumuri expres. În ceea ce privește numărul de benzi de circulație, 2.323 km (12,9%) erau drumuri cu 4 benzi, 314 km (1,7%) drumuri cu 3 benzi și 39 km (0,2%) drumuri cu 6 benzi.
Pentru drumurile județene, 52,7% erau modernizate, iar 33,3% din drumurile comunale erau drumuri pietruite. De asemenea, lungimea liniilor de cale ferată de folosință publică în exploatare era de 10.611 km, din care 10.515 km (99,1%) erau linii cu ecartament normal, 91 km (0,9%) linii cu ecartament larg și 5 km linii cu ecartament îngust. Densitatea liniilor de cale ferată la 1.000 km² era de 44,5‰, cu densități mai mari în regiunile București-Ilfov (206,3‰), Vest (60,0‰), Nord-Vest (47,8‰) și Sud-Muntenia (43,8%).
În concluzie, deși România a realizat progrese în infrastructura rutieră, un sfert din drumuri continuă să rămână neasfaltate, evidențiind necesitatea unor investiții suplimentare în acest sector.
