România îmbrățișează inovația cu prima locomotivă electrică construită recent
Până la Curtici a ajuns prima locomotivă electrică nou construită, achiziționată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cu finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Aceasta se îndreaptă către Centrul de Testări Feroviare de la Făurei pentru a efectua teste și probe necesare certificării și autorizării înainte de a fi utilizată pe rețeaua feroviară din România.
Locomotiva, parte dintr-un lot de 16 unități achiziționate de ARF, a fost obținută printr-un contract semnat cu Asocierea Alstom Transport SA – Alstom Transportation Germany GmbH SpA în luna ianuarie 2024. Este vorba despre locomotiva de tip „TRAXX 3 MS”.
Proiectul „Achiziție 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS” are ca scop creșterea eficienței serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și îmbunătățirea confortului pe rutele electrificate sau în curs de electrificare, inclusiv:
- Dej-Brașov-București-Constanța;
- Timișoara-Arad-Brașov-București-Constanța;
- Timișoara-Cluj-Napoca-Iași;
- Iași/Suceava-București-Constanța.
Valoarea contractului este de 767.510.640 lei, fără TVA, incluzând livrarea celor 16 locomotive electrice și mentenanța acestora pentru o perioadă de 20 de ani. Durata estimată de finalizare a proiectului este de 35 de luni.
Locomotivele electrice TRAXX dispun de un design flexibil bazat pe o platformă robustă și modulară, fiind echipate cu tehnologie avansată de control, inclusiv un sistem ERTMS de ultimă generație. TRAXX 3 reprezintă a treia generație a platformei Bombardier-Alstom, fiind special concepută pentru coridoarele europene, având cerințe ridicate de interoperabilitate, eficiență energetică și fiabilitate în operare pe termen lung.
