Revoluție în învățământ: liceele își vor dezvolta propriile curricula
Ministerul Educației a lansat un program național prin care liceele vor avea posibilitatea de a testa propriile modele de studiu și inovații educaționale, inclusiv noi planuri-cadru adaptate nevoilor elevilor. Această măsură reprezintă un pas important spre descentralizarea sistemului educațional, conform declarațiilor ministrului Daniel David, care își dorește „școli pentru copii”, nu pentru birocrație.
Liceele interesate se pot înscrie în program până la începutul anului viitor, iar proiectele selectate vor fi derulate timp de cinci ani, acoperind toate formele de învățământ, de la clase bilingve până la licee speciale. Conform Ministerului Educației, liceele de stat, particulare sau confesionale se pot înscrie în program până la 5 ianuarie 2026, cu condiția ca acestea să funcționeze în forma de învățământ cu frecvență la zi. De asemenea, sunt eligibile liceele cu predare în limbile minorităților naționale, clasele cu studiu intensiv sau bilingv, unitățile care funcționează în baza unor acorduri guvernamentale, liceele speciale și cele care implementează alternative educaționale.
Intervențiile-pilot pot fi adoptate și adaptate pentru toate filierele, profilurile și specializările sau calificările profesionale existente într-o unitate de învățământ, sau doar pentru o parte selectată a acestora, inclusiv pentru anumite clase cu același profil sau aceeași specializare.
„Facem un pas important în zona de descentralizare în învățământul preuniversitar și sper să avem cât mai mulți directori care să-și dorească să facă acest pas, testând inovații educaționale și noi modele curriculare. Avem planuri-cadru noi deja aprobate, însă dăm școlilor posibilitatea să inoveze și să flexibilizeze mai mult oferta proprie, fiind parte din acest program. Avem nevoie să intrăm în logica «școlii pentru copii», iar această pilotare este una dintre modalitățile prin care putem să dăm sens real școlii, printr-o arhitectură curriculară care să răspundă particularităților copiilor pe care îi are și să avem școli adaptate lumii acesteia, prin flexibilitatea pe care o poate oferi această pilotare”, a declarat ministrul Daniel David.
Programul, care are o durată maximă a intervențiilor-pilot de cinci ani, își propune experimentarea unui nou model de curriculum național, structurat pe opțiuni orizontale echivalente, care urmăresc aceleași finalități ale nivelului liceal. De asemenea, vizează susținerea unor mecanisme de testare, pilotare și evaluare a intervențiilor curriculare, precum și pilotarea unor noi modele de management educațional descentralizat.
Durata minimă a pilotării este de cinci ani, iar termenul limită pentru înscrierea liceelor selectate este 15 ianuarie 2026. Toate propunerile trebuie să respecte drepturile elevilor înmatriculați în unitățile-pilot și prevederile Statutului elevului, inclusiv accesul la educație, evaluare, transfer și participare la evaluări și examene naționale.
