Revoluția vânzărilor de mașini electrice în Europa
Vânzările de mașini electrice din Europa au cunoscut o schimbare dramatică, marcată de o creștere semnificativă a producătorilor europeni, în timp ce Tesla, care a dominat piața în anii anteriori, se află acum pe locul cinci. În luna mai, segmentul de autoturisme complet electrice a atins un volum de 194.300 de unități vândute în Europa, cu o creștere de 28% față de anul anterior, datorită lansării de noi modele și intrării pe piață a mărcilor din China.
Marca lider pe segmentul electric a fost Volkswagen, care a vândut 23.300 de vehicule, înregistrând o creștere de 50%. VW este urmată de Skoda, cu aproape 15.000 de mașini electrice vândute și o triplare a vânzărilor față de 2024, datorită noului model Elroq. BMW s-a clasat pe locul al treilea, cu o vânzare de 15.000 de unități, având o strategie bine pusă la punct pentru segmentul electric.
Pe locul cinci, Tesla se confruntă cu o scădere de 29% a vânzărilor, având un volum de 13.600 de autoturisme vândute. Audi, principala rivală, a vândut aproximativ 14.000 de unități, înregistrând o creștere de 70% datorită noilor modele e-tron. De la locul șase în jos, vânzările sunt sub 10.000 de autoturisme, incluzând mărci precum Renault, Kia, Volvo, Hyundai, Mercedes și Ford.
Ford a vândut 7.287 de autoturisme electrice în primele cinci luni, cu aproape jumătate dintre acestea fiind modele Ford Explorer. De asemenea, BYD a vândut 7.111 unități, având o creștere de 158% și un număr mare de modele pe piață, ceea ce reprezintă un semnal de alarmă pentru mărci europene.
Statisticile arată că cele mai vândute mașini din Europa nu au fost electrice. Dintre primele 10 cele mai vândute modele, doar Peugeot 208, Peugeot 2008 și Citroen C3 au avut motorizări electrice. La nivel de grupuri, BMW are cea mai mare pondere a motorizărilor electrice, cu 24% din vânzările totale, urmat de VW Group și grupul Hyundai – Kia, cu o pondere de 20%. Mercedes Benz are 14% BEV, iar Stellantis 13%. Renault a ajuns la 11% mașini electrice, dar cu 30% din vânzări fiind hibrid.
În concluzie, piața mașinilor electrice din Europa este într-o continuă dinamică, cu o competiție crescândă din partea producătorilor europeni și chinezi, iar Tesla se vede nevoită să se adapteze la noile condiții de piață.
