Revoluția transporturilor în Europa
Cei care doresc, pe 1 septembrie, se pot îmbarca pentru doar 21,40 € pe zborul Loganair LM702 de la Westray la Papa Westray (Insulele Orkney, Scoția). Călătoria durează aproximativ un minut și jumătate, fiind cel mai scurt zbor intern din lume. Acest zbor a rezistat reducerilor rutelor interne dintre locații din aceeași țară, datorită particularităților geografice.
În Europa, zborurile interne s-au înjumătățit în ultimii douăzeci de ani, iar introducerea unor aeronave mai mari a atenuat reducerea disponibilității locurilor, care se situează încă la aproximativ 30%. Datele provin dintr-o analiză realizată de Corriere della Sera, folosind informații de la platforma specializată Cirium.
Un continent divizat
Cifrele arată un continent divizat: Centrul-Nord este în mod clar pe roșu, în timp ce țările din marginea sudică se opun acestui trend, ajutate de geografia lor bogată în insule. Un record notabil este dispariția tuturor conexiunilor interne în Olanda în aceeași perioadă.
Evoluția în țările europene
Cu 50 de milioane de locuri puse în vânzare în acest an, Spania este lider în Europa în ceea ce privește disponibilitatea zborurilor interne. Totuși, comparativ cu 2005, numărul de locuri a crescut cu doar 1,5%. Italia, pe locul doi cu 42 de milioane de locuri, a înregistrat o creștere de aproape 18% față de acum douăzeci de ani. Salturile înregistrate de Portugalia (+70,9%) și Grecia (+52,1%) sunt și mai semnificative. Excluzând Norvegia, care trebuie să conecteze zonele îndepărtate pe calea aerului, restul țărilor prezentate arată semne din ce în ce mai negative. Franța, a patra cea mai mare piață internă a Europei, a redus numărul de locuri cu mai mult de un sfert față de 2005, iar Regatul Unit, a treia cea mai mare piață, cu mai mult de o treime. Germania și Finlanda sunt aproape de a-și înjumătăți numărul de locuri, în timp ce Irlanda a scăzut cu aproape 78%.
Potrivit Eurocontrol, agenția europeană care monitorizează cerul continentului, până în 2024, țările au înregistrat cu 1,5 milioane mai puține zboruri interne față de perioada de vârf, estimată a fi 2007. Declinul a început atunci, fiind compensat parțial de utilizarea aeronavelor cu mai multe locuri, capacitatea medie crescând de la 115 la 154. Totuși, sectorul continuă să înregistreze creșteri semnificative pe rutele internaționale.
Cauzele scăderii zborurilor interne
La baza scăderii numărului zborurilor interne se află mai multe motive. Reducerea se datorează parțial introducerii și extinderii căilor ferate de mare viteză, care au drenat traficul, exemplificând rutele Milano-Roma-Napoli sau Madrid-Barcelona. Companiile aeriene low-cost au avut și ele un impact, explicând experții. În trecut, pasagerii din orașele de dimensiuni medii și mici trebuiau să se oprească la hub-ul de origine (de exemplu, de la Bari la Roma) pentru a se îmbarca în zboruri internaționale. Acum, cu zboruri directe din hub-uri secundare oferite de Ryanair, easyJet, Wizz Air, Vueling și Volotea, se poate zbura direct către sute de destinații, evitând tranzitele.
Între timp, zeci de companii aeriene regionale, esențiale pentru asigurarea conexiunilor locale, au dat faliment. Discriminarea aeriană, în special în perioada 2017-2019, a crescut gradul de conștientizare în rândul companiilor, determinându-le să anuleze multe zboruri scurte pentru a reduce emisiile de carbon. Pandemia și trecerea la munca inteligentă au încurajat organizarea întâlnirilor neesențiale pe platforme precum Teams și Zoom, în loc de întâlniri în persoană.
Viitorul zborurilor interne
Vor dispărea zborurile interne? Pentru unele țări, precum Italia, acest lucru nu se va întâmpla. Deși există limitări geografice și obligații de serviciu public, cum ar fi continuitatea teritorială cu Sardinia, va exista întotdeauna o nevoie socială de a asigura mobilitatea rezidenților.
