Revoluția comerțului online transformă peisajul logistic și industrial al României
România se află într-un proces accelerat de transformare a pieței de e-commerce, generând o cerere tot mai mare pentru spații logistice și industriale. Comerțul online continuă să fie un motor de creștere pentru sectorul industrial și logistic, oferind oportunități semnificative pentru dezvoltatori și investitori. România se conturează ca un nod logistic de referință în Europa Centrală și de Est datorită poziției sale strategice și costurilor competitive. Zonele cheie pentru expansiunea sectorului logistic includ București – Ilfov, Timișoara, Cluj – Napoca și Brașov, orașe cu infrastructură dezvoltată și acces facil la principalele coridoare de transport.
Cei mai mari ocupanți din comerțul online operează spații industriale și logistice de aproximativ 1 milion de metri pătrați, ce reprezintă atât proiecte închiriate, cât și parcuri aflate în proprietate, ceea ce constituie 10% din stocul național de astfel de spații. Companiile de e-commerce se regăsesc în top 5 ai celor mai mari ocupanți de spații logistice din România. Creșterea pieței de e-commerce influențează și costurile asociate cu logistica și construcția. Costurile cu forța de muncă în sectorul logistic sunt competitive comparativ cu alte țări europene, constituind un avantaj pentru investitori. Chiriile pentru spațiile logistice depășesc 4,5 euro/metru pătrat/lună, în funcție de locație și facilități.
„Viitorul comerțului online în România este extrem de promițător. Pe măsură ce țara continuă să se integreze în piața digitală a Uniunii Europene, sectorul e-commerce oferă numeroase oportunități pentru afacerile dispuse să inoveze și să se adapteze la peisajul aflat în continuă schimbare. Companiile din domeniile logisticii, tehnologiei și retailului vor beneficia de extinderea pieței digitale, cu condiția să abordeze proactiv provocările existente și să câștige din ce în ce mai multă încredere din partea consumatorilor,” a afirmat un expert din domeniu.
Piața de e-commerce din România a atins o valoare de 7,7 miliarde euro în 2024, iar se estimează că, până în 2029, rata medie de creștere anuală va fi de 7,5%. România devine un hub strategic pentru distribuția regională, iar investitorii sunt tot mai interesați de această piață în plină expansiune. România se numără printre țările europene cu cea mai rapidă creștere a comerțului online, fenomen care determină o nevoie acută de infrastructură logistică modernă. Retailerii și operatorii de e-commerce își extind rețelele de distribuție pentru a răspunde cererii consumatorilor și pentru a îmbunătăți timpii de livrare.
Pandemia a accelerat tranziția către comerțul online, multe afaceri mutându-și activitățile în mediul digital. În 2024, numărul cumpărătorilor online a crescut semnificativ, ajungând la 10,2 milioane de persoane, ceea ce reprezintă 55% din utilizatorii de internet din România. Se estimează că piața de e-commerce din România va genera 47,8 miliarde de euro între 2025 și 2029. Categoriile cu cea mai rapidă creștere includ produsele alimentare și de uz casnic, înfrumusețarea, auto & moto și hobby-urile.
Platformele de marketplace online, precum eMag, joacă un rol major în creșterea vânzărilor online, atrăgând tot mai mulți comercianți. Dezvoltarea acestui segment de piață, mai ales pe fondul expansiunii rapide a operatorilor din China, va avea impact asupra pieței europene de retail, atât cea online, cât și cea din magazinele fizice. Aceste companii generează cereri semnificative pe piața de logistică, volumele de produse pe care le rulează necesitând spații de zeci de mii de metri pătrați.
O oportunitate semnificativă de creștere a pieței digitale o reprezintă numărul redus de companii din România care vând online, ponderea acestora fiind aproape la jumătate din media UE, deși rata de penetrare a internetului este de aproape 94% și mai mult de jumătate dintre români cumpără online. Creșterea comerțului transfrontalier, mai ales în contextul aderării la spațiul Schengen, va stimula cererea pentru locații logistice aproape de graniță, în special în vestul și sudul României, în orașe precum Arad, Timișoara, Giurgiu sau zona metropolitană extinsă a Bucureștiului.
Un alt trend observat pe piața locală, urmând evoluțiile din piețele europene, este vânzarea de produse second-hand, care câștigă teren și în România. Datele disponibile arată că mai mult de jumătate dintre români cumpără îmbrăcăminte second-hand, nu doar pentru a economisi bani, ci și datorită conștientizării crescânde a impactului asupra mediului.
În ceea ce privește costurile de operare ale spațiilor logistice, acestea sunt cu 60% mai reduse în România comparativ cu Germania, pentru un spațiu logistic de 10.000 metri pătrați, cu 50 de angajați și un consum de 480 de MWh pe an.
