Reflecții: Zece ani de când România și întreaga Europă îndeplinesc sarcinile Fiscului american fără a beneficia de nimic în schimb
Cel mai bun răspuns imediat al Europei la războiul comercial declanșat de Statele Unite ar putea fi acela de a ușura viața multor americani din afara SUA și europeni, punându-l pe președintele Donald Trump în postura de a-și respecta promisiunile politice. Acest răspuns ar reduce costurile și povara administrativă a băncilor europene și ar impune respectarea Regulamentului UE privind protecția datelor (GDPR) în relația cu SUA, erodând statutul de ″jandarm fiscal″ unilateral al americanilor pentru o mare parte din lume.
Doar Eritreea și SUA impun taxe cetățenilor lor care trăiesc și câștigă bani în străinătate. Peste 113 țări, inclusiv toți membrii UE, au semnat acorduri cu SUA, obligându-și instituțiile financiare să raporteze informații către Internal Revenue Service (IRS). Astfel, mai mult de jumătate din planetă, inclusiv Uniunea Europeană, lucrează pentru Fiscul american, încercând să protejeze bugetul de stat al SUA de evaziunea fiscală.
Acordurile încheiate cu SUA se bazează pe reciprocitate, ceea ce ar trebui să implice și obligații de raportare din partea instituțiilor financiare americane. Însă, informațiile furnizate de americani sunt adesea sărace în volum și detaliu, iar multe dintre ele se dovedesc inutile pentru țările partenere. De exemplu, acordul FATCA al României cu SUA recunoaște explicit necesitatea de a atinge niveluri echivalente de schimb automat de informații.
FATCA a fost adoptată în 2010 și a intrat în vigoare în 2015, în contextul unor relații diplomatice favorabile între SUA și UE. Legea americană, care include sancțiuni pentru instituțiile financiare care nu se conformează, a dus la refuzul băncilor străine de a presta servicii pentru americanii din afaceri, creând categoria ″americani accidentali″ care se confruntă cu dificultăți în accesarea serviciilor financiare.
Recent, în contextul relațiilor deteriorate dintre SUA și Europa, s-au ridicat întrebări cu privire la viabilitatea acordurilor FATCA. Promisiunile lui Trump de a abroga FATCA și de a elimina ″dubla taxare″ a americanilor din străinătate nu s-au concretizat, iar unele voci din cadrul instituțiilor europene sugerează că este momentul ca statele UE să denunțe aceste acorduri și să înceteze raportările către IRS.
În plus, FATCA a creat costuri semnificative pentru instituțiile financiare europene, iar încasările estimate de SUA din aplicarea acestei legi au fost modeste. Un raport din 2022 a arătat că, în primii 11 ani de implementare, veniturile suplimentare pentru bugetul american au fost de doar 14 milioane de dolari, în timp ce costurile de aplicare au fost de 574 milioane de dolari.
În concluzie, se ridică întrebarea de ce Uniunea Europeană nu a acționat pentru a renegocia sau suspenda acordurile FATCA, având în vedere încălcările posibile ale legislației europene privind protecția datelor. Aceste aspecte subliniază necesitatea unei reevaluări a relației fiscale dintre Europa și SUA, având în vedere costurile și lipsa de reciprocitate în aplicația FATCA.
