Record de creștere a prețurilor la combustibili de la începutul conflictului israeliano-iranian
Liderul pieței distribuitoare de carburanți, OMV Petrom, a efectuat joi dimineață cea mai semnificativă scumpire de la începerea conflictului israeliano-iranian, cu 5 bani/l la benzină și 9 bani/l la motorină. România, fiind exportator net de benzină și importator net de motorină, a resimțit o majorare mai agresivă a prețului pentru combustibilul diesel, în contextul deficitului din Uniunea Europeană pentru acest tip de carburant.
Potrivit analiștilor, prețul carburanților pe piața autohtonă, în special al motorinei, va fi sub o presiune constantă în perioada următoare, urmând traiectoria prețului de pe piața europeană și globală, ca urmare a creșterii prețului petrolului, generată de conflictul israeliano-iranian.
După scumpirea de joi dimineață, prețul benzinei standard în stațiile Petrom din București a ajuns la 7,12-7,19 lei/l, iar cel al motorinei standard la 7,22-7,27 lei/l. Cei mai ieftini carburanți, cu 7,12 lei/l pentru benzină și 7,22 lei/l pentru motorină, pot fi găsiți la stația de pe strada Doctor Herescu.
De la începutul acestei luni, OMV Petrom a efectuat 4 scumpiri și o ieftinire, prețul benzinei majorându-se în total cu 15 bani/l, iar cel al motorinei cu 19 bani/l. Presiunii externe asupra prețului carburanților i s-ar putea adăuga una internă, în cazul în care guvernul va decide să majorizeze accizele la carburanți, așa cum a fost deja discutat.
Motorina va fi afectată mai mult decât benzina, având în vedere că România este exportator net de benzină și importator net de diesel. De asemenea, prin terminalele din România se alimentează cu motorină și Ucraina. În perioada 2-8 iunie, înainte de începerea conflictului israeliano-iranian, cea mai mare cantitate de motorină a fost importată de Kiev prin România, cu 15,3 mii de tone, aproape de 5 ori mai mult decât prin Turcia, care a importat 5,8 mii de tone. Ucraina a mai obținut diesel din Egipt și Grecia, câte 2,3 și, respectiv, 2,4 mii de tone.
