Provocări majore pe Drumul Litoralului
Implementarea proiectului „Riviera Tomis“, cunoscut și sub denumirea de Șoseaua de coastă, a fost discutată încă din mandatul fostului primar al municipiului Constanța, Radu Mazăre. Actuala administrație continuă demersurile pentru realizarea acestuia, care face parte din viziunea de dezvoltare a Zonei Metropolitane Constanța și din portofoliul de proiecte al Municipiului Constanța, în cadrul strategiei integrate de dezvoltare urbană.
Primăria Constanța a alocat în buget suma necesară pentru actualizarea documentației tehnico-economice a proiectului de investiții. Cu toate acestea, primarul Vergil Chițac a declarat că implementarea acestui proiect se confruntă cu dificultăți legate de stabilitatea taluzului. „Este costisitor, dar aceasta este o constantă. Trebuie, într-un timp relativ scurt, să se realizeze acest lucru. Totuși, există o mare problemă. Problema pe care o văd eu, ca inginer, este legată de consolidarea necesară a taluzului. Față de acum 20 de ani, taluzul nu mai are stabilitatea necesară din cauza pierderilor de apă din conductele subterane. Apa, canalizarea și termia au dus la mișcări subterane în Constanța, compromițând stabilitatea taluzului. Nu poți construi Șoseaua de coastă fără un taluz bine consolidat. Așadar, trebuie realizate două proiecte: consolidarea taluzului și abia apoi Șoseaua de coastă“, a afirmat primarul Chițac.
Un alt obstacol este legat de proprietățile private pe care trece Șoseaua de coastă. Taluzul este împărțit între Primărie și Apele Române, iar acolo unde trece pe teren privat, se impune exproprierea. Ministerul Mediului a ordonat, iar de aproximativ doi ani, Apele Române se judecă în instanță cu proprietarii privați pentru a stabili cine este proprietarul taluzului, deoarece legea stipulează că acesta și zece metri de la coamă sunt ai Statului Român. Până la finalizarea procesului, Primăria nu poate colabora cu proprietarii, ceea ce complică și mai mult situația, deoarece consolidarea taluzului ar trebui să fie în sarcina Statului.
Proiectul vizează o serie de intervenții, printre care amenajarea unui drum de legătură între Portul Tomis și stațiunea Mamaia, compus din parte carosabilă, pistă pentru biciclete, trotuar, zone de oprire și staționare a autovehiculelor, spațiu verde, iluminat public și mobilier urban. De asemenea, se dorește amenajarea unor căi de acces între partea superioară a falezei și plajă, consolidarea versantului falezei, creșterea atractivității economice și turistice a zonei, precum și îmbunătățirea infrastructurii publice edilitare și a mobilității urbane. Proiectul va facilita accesibilizarea și gradul de utilizare a zonei de plajă, inclusiv pentru persoanele cu mobilitate redusă, și va implementa noi perspective urbanistice, având ca bază conceptul de „întoarcere a orașului cu fața spre mare“.
