Producătorii auto chinezi, în căutare frenetică de a-și stabili uzine în Europa – România rămâne în umbră
Constructorii auto din China își intensifică eforturile de a construi uzine în Europa pentru a evita tarifele vamale și pentru a se apropia de clienții locali. După ce BYD a început construcția unei fabrici în Ungaria, SAIC și Chery au discutat despre posibilitatea de a deschide uzine în Europa. SAIC, care deține brandul MG, caută un teren adecvat pentru a investi într-o fabrică auto în Europa, iar Automotive News anunță că locul viitoarei uzine va fi dezvăluit doar la vară, în urma analizării ofertelor autorităților locale.
SAIC se confruntă cu presiunea tarifelor vamale de 35,3% aplicate de UE, pe lângă 10% anteriori, ceea ce afectează competitivitatea mașinilor MG pe piața europeană. Se estimează că uzina ar avea o capacitate de aproximativ 100.000 de vehicule anual, iar planurile includ o a doua uzină în regiune, pentru a acoperi mai bine piața UE.
BYD, care a început construcția primei sale uzine în Europa în Ungaria, la Szeged, semnalează că în această parte a UE există condiții mai favorabile, precum prețuri mai accesibile la terenuri și salarii mai mici. Negocierile pentru teren au avut loc înainte ca România să adere la Schengen, ceea ce a reprezentat un obstacol pentru multe investiții auto ratate în țară.
Chery, cel mai mare exportator de automobile din China, a achiziționat o uzină Nissan în Spania și plănuiește să intre pe piețele din Europa de Est, inclusiv în România, cu mașini importate din China, anunțând începutul vânzărilor în țară pentru luna iulie. Lexi Xu, Brand Manager pentru România, a declarat că nu există planuri curente pentru construirea unei fabrici în România.
Xpeng, o companie cu legături cu Volkswagen, caută de asemenea un teren pentru o uzină în Europa, accentuând necesitatea stabilității salariilor. Guvernul chinez a sfătuit companiile auto să evite țările care sprijină legislația împotriva importurilor de mașini electrice din China, inclusiv anumite țări din Europa de Vest și Est, ceea ce poate influența deciziile de investiții.
Intrarea unui al treilea constructor auto în România ar putea aduce un impuls semnificativ economiei, nu doar prin suma investită, ci și prin exporturile generate de o astfel de uzină, vânzările locale reprezentând probabil sub 10% din producție. Condițiile de investiții sunt tot mai favorabile în România, cu acces mai bun la infrastructura de transport și salarii competitive, în special în regiunea Transilvaniei.
În plus, intrarea României în Schengen ar îmbunătăți semnificativ timpii de livrare pentru exportatori. Este esențial ca guvernele să pregătească pachete de sprijin pentru a atrage aceste investiții. Vânzările de mașini chinezești în Europa au crescut în 2024, depășind importurile din Japonia, Marea Britanie și Turcia, cu SAIC în frunte, urmat de BYD și Chery.
