Centura Zalău – O reimaginare a povestirii „Tăntălăul și Gogomanul”
Asociaţia Pro Infrastructură a anunțat că firma Sinohydro se confruntă cu dificultăți pe mini-varianta de ocolire a Zalăului, proiect care ar fi trebuit să dureze doar doi ani, dar a întârziat acum aproape patru ani și jumătate. Reprezentanții organizației afirmă că, deși stadiul fizic al lucrărilor este de 90%, plata realizată este de doar 60%. „Chinezii au făcut o treime din centură pe banii lor”, au transmis aceștia.
Contractul pentru construcția centurii a fost semnat pe 31 iulie 2020, cu ordin de începere emis pe 25 septembrie 2020, având o perioadă de 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție. Lucrările au început oficial pe 14 aprilie 2021 și trebuiau finalizate în aprilie 2023, pentru un drum cu o bandă pe sens, lung de doar 5,53 kilometri.
Mobilizarea pe șantier a fost descrisă ca fiind „mai mult decât rușinoasă”. Chiar și în această etapă, lipsesc elemente esențiale precum giratoriul din capătul estic, stratul final de asfalt, rigolele și alte detalii de execuție. În plus, CNAIR nu a reușit să ia o decizie referitoare la asfaltul de uzură de pe poduri, deși a acționat prompt în alte cazuri similare.
„Acolo s-a putut, doar era presiune maximă cu inaugurările electorale din 2024. Cu puțină dorință s-ar putea termina totul într-o lună… dar nu ne-ar mira să intrăm cu șantierul în 2026”, au mai subliniat reprezentanții asociației, evidențiind astfel situația problematică a acestui proiect internațional româno-chinez.
