Președintele Emirates semnalează că aviația mondială navighează prin ape neexplorate din cauza tarifelor stabilite de Statele Unite
Tim Clark, președintele Emirates, avertizează că industria aviației a intrat ”în teritoriu necunoscut” din cauza tarifelor comerciale extinse impuse de administrația Trump. Aceste măsuri afectează creșterea economică globală și riscă să majoreze semnificativ costurile pentru companiile aeriene din întreaga lume. ”Traversăm vremuri tulburi”, a declarat Clark într-un interviu recent, cu puțin timp înainte de anunțul oficial privind noile taxe comerciale.
Clark, aflat la conducerea Emirates de peste 20 de ani, a gestionat compania în momente dificile precum perioada post-11 septembrie, criza financiară globală și pandemia de Covid-19. Deși efectele noii politici comerciale sunt încă incerte, el consideră că Emirates are un model de afaceri solid care îi va permite să facă față provocărilor. Totuși, Clark a subliniat că tarifele impuse de SUA riscă să provoace ”ape tulburi” pentru întreaga industrie.
Tarifele de retorsiune ale Chinei împotriva companiilor americane din domeniul aerospațial, cum ar fi Boeing și GE Aerospace, ar putea afecta indirect Emirates, prin creșterea costurilor de producție și mentenanță. Clark rămâne moderat optimist, menționând că cererea pentru zboruri pe distanțe lungi este în continuare ”foarte solidă”, iar rezervările sunt bune până în 2026.
Pe fondul tensiunilor comerciale, alți lideri din industrie sunt mai pesimiști. Willie Walsh, directorul general al Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA), a recunoscut incertitudinea creată, dar a afirmat că aviația a mai trecut prin astfel de provocări. În contrast, analiștii revizuiesc în scădere prognoza cererii de transport aerian pentru 2025.
Reprezentanți ai industriei aerospațiale, precum Dak Hardwick de la Aerospace Industries Association, afirmă că noile tarife vor crește costurile pentru întreaga industrie, afectând atât construcția, cât și modernizarea aeronavelor. Motoarele avioanelor, precum cele pentru Boeing 737 MAX sau Airbus A320, sunt realizate din piese produse în mai multe țări, ceea ce le face vulnerabile în fața barierelor comerciale.
Acțiunile companiilor aeriene au scăzut cu două cifre după anunțul Casei Albe din 2 aprilie, pe măsură ce devine clar că noile reguli comerciale vor genera costuri suplimentare semnificative pentru întreaga industrie.
