Eliminarea evaluării psihologice pentru profesori, o măsură contestată
Specialiștii în psihologia muncii și organizațională sunt surprinși de decizia de eliminare a testării psihologice pentru cadrele didactice, conform președintelui Colegiului Psihologilor din România, Edmond Cracsner. Acesta a afirmat că psihologii care activează în aceste domenii privesc cu nedumerire această măsură, subliniind importanța evaluării psihologice în contextul actual.
„Evaluarea psihologică, psiho-aptitudinală a cadrelor didactice se încadrează în zona psihologiei muncii și organizaționale. Din păcate, nu înțeleg de ce, în acest secol și în aceste condiții sociale și economice, evaluarea psihologică este scoasă pentru un segment extrem de important din angajații în educație”, a declarat Cracsner.
El a menționat că reglementările actuale privind testarea psihologică a cadrelor didactice nu sunt bine stabilite. Conform legislației educației naționale, ar trebui să existe comisii de evaluare formate din medici și psihologi la nivel teritorial, însă acest lucru nu a fost implementat printr-un ordin comun al ministrului Educației și ministrului Sănătății, care, până în prezent, nu există.
Cracsner a explicat că un ordin comun al ministerelor ar clarifica modul de obținere a certificatului medical pentru cadrele didactice și didactice-auxiliare din învățământul superior, stipulând că evaluarea psihologică ar fi posibilă doar în urma unei recomandări din partea medicului de medicină al muncii.
„Orice angajator, fie că este din domeniul sănătății, învățământului sau altă organizație, ar trebui să conștientizeze că o evaluare corectă și profesională, atât medicală cât și psihologică, ar garanta o performanță mai bună a angajatului. Costurile raportate la beneficii ar fi extrem de mici, iar rezultatele și performanțele ar fi semnificativ îmbunătățite,” a concluzionat președintele Colegiului Psihologilor.
