Povestea unui fost pilot român: perspectivele asupra tragediei aviatice de la Ahmedabad
Dumitru Oprișiu, fost comandant de Boeing 787 Dreamliner, a discutat despre prăbușirea avionului Air India la Ahmedabad, susținând că incidentul nu ar fi fost cauzat de o problemă tehnică, ci de o eroare de pilotaj. Oprișiu a analizat imaginile de la locul tragediei și a oferit detalii despre posibilele cauze ale accidentului.
„Cauzele care pot duce la un astfel de incident pot fi tehnice, eroare de pilotaj sau sabotaj. Mă îndoiesc că a fost o cedare a ambelor motoare, fiindcă avionul este foarte performant. Înainte de fiecare decolare, echipajul primește datele legate de încărcătură, greutatea maximă a avionului și condițiile meteo, care sunt introduse într-un calculator pentru a determina vitezele și configurația de flapsuri”, a explicat el.
Oprișiu a subliniat că, în cazul tragediei din India, „se vede că flapsul este escamotat”. El a adăugat: „Dacă flapsul trebuie să fie setat la 15 sau 20 de grade, avionul nu va decola fără respectarea acestor parametri. Înainte de atingerea vitezei de 80 de noduri, avionul emite avertizări pentru a preveni astfel de erori.”
„Poziția avionului în coborâre mă face să mă tem că a fost o eroare de pilotaj. Secvența normală la decolare implică escamotarea trenului de aterizare și continuarea urcării până la 1500 de picioare, iar flapsul se escamotează abia la 3000 de picioare. Avionul a lansat un apel de urgență la circa 200 de metri, ceea ce sugerează o posibilă eroare în gestionarea flapsului”, a precizat Oprișiu.
El a menționat că, din punct de vedere tehnic, avionul Boeing 787 Dreamliner are o fiabilitate excepțională: „Dacă știi ce ai de făcut, este exclus să faci o greșeală care să ducă la prăbușire. Avionul este dotat cu o reconfigurare automată în caz de cedare a unui sistem.”
Oprișiu a continuat să sublinieze că piloții ar fi putut ajunge în „situația în care nici ei nu au mai putut să facă nimic”. De asemenea, a exprimat preocupări legate de standardele de pregătire a piloților, afirmând că companiile aeriene sunt „lacome după bani” și că au cerut super-automatizări, transformând piloții în operatori de sisteme care apasă butoane în loc să fie bine pregătiți pentru situații de urgență.
„Sistemul de pregătire al piloților, în general, are un standard scăzut, mizând pe super computerizare. Eu exclud o cedare tehnică și înclin să cred că a fost o eroare de pilotaj”, a conchis el. Oprișiu a mai adăugat că a zburat 13 ani la Qatar Airways și a întâlnit piloți indieni cu licențe false dobândite, evidențiind o realitate îngrijorătoare în aviația comercială.
