Povestea incredibilă a unui singur supraviețuitor
Când zborul Air India 171 s-a prăbușit imediat după decolare, izbindu-se de o clădire rezidențială și izbucnind în flăcări, părea imposibil ca vreunul dintre cei 230 de pasageri și 12 membri ai echipajului să supraviețuiească. Totuși, în mod miraculos, o persoană a scăpat cu viață. Pasagerul care a supraviețuit prăbușirii avionului Boeing 787 Dreamliner în India se afla pe locul 11A, aflat la geam în dreptul ieșirii de urgență în primul rând din clasa economy. Vishwash Kumar Ramesh, un cetățean britanic de origine indiană, are 40 de ani și se află pe o listă foarte scurtă de persoane care au supraviețuit unui accident aviatic în care toți (sau aproape toți) ceilalți oameni aflate la bord și-au pierdut viața.
În ultimii 80 de ani, au fost mai puțin de 20 de accidente aviatice cu unu sau doi supraviețuitori în care avioanele prăbușite aveau cel puțin 80 de persoane la bord, conform datelor publicate de Flight Safety Foundation. De exemplu, în decembrie, zborul Jeju Air 2216 a avut doi supraviețuitori, doi însoțitori de bord, după o aterizare forțată eșuată a unui Boeing 737-800 în Coreea de Sud, unde avionul a avut 181 de persoane la bord.
Un alt caz impresionant este cel al Juliane Koepcke, singura supraviețuitoare a zborului LANSA 508 care s-a prăbușit în timpul unei furtuni în 1971 în Peru. Koepcke, în vârstă de 17 ani, a supraviețuit căzând cu avionul de la o altitudine de peste 3.000 de metri și a rătăcit prin jungla amazoniană timp de 11 zile, având răni grave, până când a ajuns într-o tabără folosită de tăietorii de lemne.
Vesna Vulovic, care a supraviețuit în 1972 după ce avionul în care lucra ca însoțitoare de bord s-a prăbușit pe teritoriul fostei Cehoslovacii, deține recordul pentru „supraviețuirea după o cădere liberă de la cea mai mare înălțime fără parașută”. Avionul zbura la o altitudine de peste 10.000 de metri când s-a dezintegrat, iar Vulovic a fost prinsă sub un cărucior pentru transportul alimentelor, ceea ce a contribuit la supraviețuirea ei.
În 1987, un accident aviatic a avut loc în Detroit, unde un McDonnell Douglas DC-9 s-a prăbușit la scurt timp după decolare, iar singura supraviețuitoare a fost o fată de patru ani. În 2009, Bahia Bakari, în vârstă de 12 ani, a supraviețuit după ce avionul Airbus A310 a căzut în ocean, ținându-se de o bucată din avion timp de nouă ore, în timp ce toate celelalte 152 de persoane aflate la bord au murit.
Barbara Dunn, președinta Societății Internaționale a Investigatorilor de Siguranță Aeriană, afirmă că există multe motive pentru care cineva ar putea supraviețui într-o situație care pare imposibil de supraviețuit. Printre factorii care influențează șansele de supraviețuire se numără legarea centurii de siguranță și posibilitatea de a lua poziția de sprijin în caz de aterizare forțată.
Siguranța pasagerilor depinde de locul ocupat în avion, dar și de cum se desfășoară accidentul. Mulți cred că este mai sigur în spate decât în față, dar nu este întotdeauna adevărat, deoarece modul în care se răspândește incendiul și accesibilitatea ieșirilor de urgență sunt factori importanți.
Cel mai tânăr supraviețuitor al unui accident aviatic în care toți ceilalți pasageri au murit este Chanayuth Nim-anong, care avea doar 14 luni când zborul Vietnam Airlines 815 s-a prăbușit în 1997. În contrast, Alexander Sizov, în vârstă de 52 de ani, a fost singurul supraviețuitor al accidentului aviatic de la Iaroslavl din 2011, când avionul care transporta echipa de hochei Lokomotiv Iaroslavl s-a prăbușit imediat după decolare.
