Polestar: Pionierul auto chinezesc în aventura internațională
Polestar, marca auto originară din China, se confruntă cu o situație paradoxală, având în vedere vânzările aproape inexistente în țara natală, în timp ce rămâne activă pe piețele internaționale. Deși a fost lansată ca o subsidiară a Volvo, Polestar a fost creată de Geely Holding pentru a aborda segmentul premium de automobile electrice, cu producția desfășurată în China pentru piețele globale.
Marca a vizat atât SUA, cât și Europa, dar și piața chineză, de origine. Totuși, notorietatea scăzută a mărcii, lipsa de acceptare a sistemului de vânzări directe și frânarea vânzărilor de automobile electrice pe piețele occidentale au dus la o degradare a situației pentru Polestar. În acest context, piața din China ar fi putut reprezenta o salvare temporară, având în vedere suportul oferit de Geely și preferința chinezilor pentru produsele locale.
Din păcate, vânzările Polestar în China s-au prăbușit, cu doar 69 de vehicule vândute în primele șase luni ale anului, inclusiv zero vânzări în aprilie și mai. La nivel global, marca a raportat 30.000 de vehicule vândute, o creștere de 51% față de anul anterior.
Mai multe parteneriate locale pentru distribuirea mașinilor Polestar au fost închise, iar conducerea mărcii a fost schimbată. În prezent, Polestar dispune de un singur showroom în Shanghai, iar magazinul online, care trebuia să fie principalul canal de vânzări, s-a închis. În 2024, compania a raportat o pierdere de 2 miliarde de dolari, iar în primul trimestru din 2025, pierderea netă a fost de 190 de milioane de dolari, mai mică decât în aceeași perioadă a anului trecut, când pierderea era de 276 milioane de dolari.
Investitorii au intervenit pentru a susține compania, Li Shufu, principalul acționar al Geely, făcând o investiție de 200 de milioane de dolari în acțiuni Polestar. În prezent, Polestar vinde trei modele: 2, 3 și 4, și pregătește lansarea altor noi modele, 5, 6 și 7, în următorii ani. Producția modelului Polestar 3 va fi transferată în uzina Volvo din Slovacia, unde marca suedeză va avea o supracapacitate de producție.
