Planul de 100 de miliarde de euro pentru un nou avion de vânătoare, creat de trei națiuni europene, se confruntă cu dificultăți
Programul de avioane militare franco-germano-spaniol FCAS se află în impas, chiar și după întâlnirea recentă dintre miniștrii apărării din Franța, Germania și Spania. Proiectul, estimat la 100 de miliarde de euro, vizează dezvoltarea unui avion de vânătoare de a cincea generație care să înlocuiască avioanele Rafale din Franța și Eurofighter din Germania și Spania. Surse interne susțin că programul este acum considerat „foarte improbabil”.
Franța își propune să amâne o decizie importantă pentru anul viitor, în timp ce Germania spera să finalizeze această decizie până la sfârșitul anului 2025. Un anunț privind avansarea proiectului era așteptat la reuniunea șefilor de guverne din UE de la Bruxelles, dar s-a constatat că discuțiile vor fi amânate până în 2026, având în vedere că nu există beneficii dintr-o dispută publică în acest moment.
În plus, cele trei țări nu au reușit să ajungă la un acord privind „cloudul de luptă” și sistemele de drone incluse în programul FCAS, care ar trebui să înlocuiască avioanele de luptă de generație a patra până în 2040. Una dintre principalele dispute este dorința contractorului militar francez Dassault de a obține un rol de lider în proiect, o poziție pe care Germania o consideră nesustenabilă.
De asemenea, există diferențe în ceea ce privește cerințele operaționale ale avioanelor de vânătoare. Franța are nevoie de aeronave capabile să transporte focoase nucleare și să interopereze cu portavionul său, în timp ce Germania, care nu dispune de portavioane, a decis deja să achiziționeze avioane de război americane F-35 pentru a transporta focoase nucleare NATO.
Recent, șeful Dassault a exprimat îndoieli cu privire la viitorul programului, subliniind că acesta depinde de disponibilitatea Germaniei de a-și reconsidera dependența de importurile de arme din SUA.
