Coliziune în aer cu un obiect misterios
Un avion de tip Boeing 737 MAX 8 aparținând companiei United Airlines, care asigura legătura de la Detroit la Los Angeles, a fost redirecționat la Salt Lake City după ce s-a descoperit o fisură în parbrizul cockpitului. Incidentul a avut loc duminică, în timpul zborului UA1093, având la bord 134 de pasageri și șase membri ai echipajului.
Potrivit CBS News, anchetatorii de la National Transportation Safety Board (NTSB) investighează dacă aeronava a fost lovită în zbor de un balon meteorologic. Un obiect necunoscut a lovit parbrizul aeronavei în timpul zborului, la viteză de croazieră, provocând cioburi de sticlă care au rănit un pilot la braț. Avionul a aterizat în siguranță în Utah, iar pasagerii au fost transferați pe o altă aeronavă.
United Airlines a declarat: „Zborul 1093 a aterizat fără incidente la Salt Lake City, în vederea examinării pagubelor la parbriz. Alt aparat a preluat pasagerii către Los Angeles, iar echipajul nostru de mentenanță inspectează avionul.”
Avionul zbura la 11.000 de metri altitudine când a avut loc impactul. Inițial, s-au formulat mai multe ipoteze privind natura obiectului, inclusiv varianta unui fragment de reziduuri spațiale sau de meteorit. Parbrizul avariat, alcătuit din mai multe straturi de protecție, a fost trimis la un laborator NTSB pentru analiză.
Primele ipoteze indică un balon de observație utilizat de societatea californiană WindBorne Systems, specializată în colectarea de date meteorologice. Cofondatorul societății, John Dean, a anunțat că echipa sa a identificat o posibilă corelație între unul dintre baloanele companiei și incident. Dean a informat NTSB și Federal Aviation Administration (FAA) despre descoperirile sale.
„Da, cred că a fost vorba despre un balon WindBorne. Am fost informați despre incidentul zborului UA1093 și despre posibilitatea să fie legat de unul dintre baloanele noastre. Am deschis imediat o anchetă și am transmis rezultatele preliminare NTSB și FAA, colaborând cu ei pentru aprofundarea anchetei,” a scris Dean.
WindBorne operează o flotă de baloane ușoare pentru a îmbunătăți previziunile meteorologice. John Dean a subliniat că sistemul este proiectat să nu prezinte riscuri pentru viața umană în caz de coliziune, chiar și în cele mai grave situații, conform reglementărilor FAA. Cu toate acestea, el a exprimat îngrijorare cu privire la ciobirea parbrizului din interior, considerând incidentul inacceptabil, având în vedere că a rănit un pilot.
NTSB continuă ancheta pentru a confirma natura impactului și a stabili dacă un balon meteorologic a fost responsabil pentru fisura parbrizului. Investigarea este însă afectată de personalul redus din cauza „shutdown”-ului federal în curs, ceea ce poate întârzia comunicarea rezultatelor.
