Petreceri de sfârșit de an organizate de primării, datorită schimbărilor aduse de Guvern în OUG 52
Guvernul a aprobat petrecerile organizate de primării până la finalul anului, după ce Ordonanța 52 a blocat inițial numeroase cheltuieli ale autorităților locale, inclusiv finanțarea evenimentelor de sărbătoare. Executivul a introdus excepții care permit din nou cheltuieli pentru zilele comunelor, orașelor sau pentru Revelion.
Conform documentului, cheltuielile cu evenimentele în zile de sărbătoare vor fi exceptate din OUG 52, care avea ca scop reducerea cheltuielilor autorităților locale. Aceste evenimente includ sărbătorile publice stabilite prin lege, sărbători tematice, evenimente organizate la sfârșitul anului, dar și zilele localităților.
Textul ordonanței specifică: „Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) și (2) cheltuielile cu evenimentele ocazionate de zilele declarate ca fiind zile oficiale ale unităților administrativ-teritoriale, alte sărbători publice stabilite prin lege, sărbători tematice, cheltuielile cu evenimentele ocazionate de sfârșitul de an, cheltuielile efectuate din donații și sponsorizări, precum și cheltuielile privind administrarea şi valorificarea bunurilor indisponibilizate în proceduri penale și civile.” De asemenea, evenimentele culturale beneficiază de același regim.
O altă excepție adoptată de Guvern vizează unitățile sanitare publice, care nu vor trebui să reducă cheltuielile cu bunurile și serviciile, reparațiile, consultanța sau studiile și cercetările, neavând o limită de cheltuieli. Instituțiile nu vor avea limită nici pentru „cheltuielile aferente transmiterii drepturilor de pensie și asistență socială”.
Guvernul a aprobat și exceptarea cheltuielilor „aferente pregătirii și implementării proiectelor cu finanțare din programe naționale, din fonduri externe nerambursabile, cu finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență” de la prevederile OUG 52. În plus, autoritățile vor putea continua să finanțeze cheltuieli de consultanță și alte studii pentru obiectivele de investiții, autorizații, avize și pentru depunerea cererilor de finanțare.
„Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (2), în situații de natură să afecteze asigurarea serviciilor publice, ordonatorii de credite ai bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, pot încheia angajamente legale pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (1), respectiv pot depăși limita de plăți, prevăzută la alin. (2), la titlul de cheltuieli bugetare „Bunuri și servicii”, pe bază de note justificative aprobate de ordonatorii principali de credite, inclusiv pentru instituțiile publice din subordine”, se precizează în ordonanța adoptată de Executiv.
Autoritățile pot efectua cheltuieli și cu „asistența juridică necesară operațiunilor de administrare a datoriei publice, cheltuielile cu serviciile de evaluare a riscului de țară, cheltuielile aferente prestărilor de servicii informatice în scopul administrării datoriei publice, cheltuielile aferente serviciului datoriei publice, cheltuielile cu bunurile și prestările de servicii cu caracter funcțional realizate din bugetul Trezoreriei Statului și cele aferente plății comisioanelor prilejuite de participarea și decontarea operațiunilor Ministerului Finanțelor în Sistemul Electronic de Plăți, precum și cheltuielile rezultate din executarea unor obligații stabilite prin hotărâri judecătorești sau dispuse de instanțele de judecată sau de lege în cursul procesului, cheltuielile conexe, precum și cheltuielile obligatorii stabilite prin acte normative, strict necesare desfășurării actului de justiție.”
De asemenea, OUG 52 nu a fost o noutate, deoarece măsuri similare au fost adoptate la fiecare sfârșit de an, având ca scop limitarea cheltuielilor pentru a nu adânci deficitul bugetar. Un exemplu este OUG 90/2023, care conținea prevederi similare cu OUG 52/2025, interzicând autorităților să încheie angajamente pentru diverse cheltuieli.
O posibilă explicație pentru lipsa de reacție a primarilor la adoptarea OUG 52 este faptul că au promis și ulterior au aprobat memorandumuri și excepții care au permis totuși unele tipuri de cheltuieli.
