Impossible Foods își propune să lanseze burgeri din carne cultivată în Europa
Impossible Foods Inc. intenționează să lanseze burgerii săi vegetali în Europa în acest an, în așteptarea aprobărilor finale pentru un ingredient modificat genetic. CEO-ul companiei, Peter McGuinness, consideră că europenii sunt mai deschiși către alternativele vegetale, din motive legate de sustenabilitate, și vizează consumatorii de carne punând accent pe gust, conținutul proteic și densitatea nutritivă. Compania și-a extins deja rețeaua de distribuție și a avut întâlniri cu retaileri mari din Marea Britanie interesați de extinderea gamei lor de produse vegetale.
Impossible Foods, cu sediul în Redwood City, California, este aproape de a încheia un proces de 6 ani, în așteptarea momentului pentru a pătrunde pe cea mai mare piață mondială de alternative la carne, Europa. Înainte de lansarea produselor în Germania, Țările de Jos și Marea Britanie, compania așteaptă încă aprobările finale pentru utilizarea ingredientului său modificat genetic, soia leghemoglobină (heme), care imită gustul și aspectul sângelui din carne.
Proteinele alternative reprezintă o opțiune mai prietenoasă cu mediul față de carne, însă producătorii s-au confruntat cu reacții negative din partea consumatorilor, din cauza gustului, texturii și îngrijorărilor legate de ingredientele ultraprocesate. În timp ce cererea pentru carne a fost impulsionată de medicamentele pentru slăbit și de un val de retorică axată pe masculinitate, retailerii europeni continuă să lanseze game de produse pe bază de plante pentru consumatori mai preocupați de sustenabilitate.
„Consumul de produse vegetale este mai mare în UE și Marea Britanie decât în SUA, iar oamenii sunt, în general, mai deschiși,” a declarat McGuinness. Deși autoritatea europeană pentru siguranță alimentară (EFSA) a concluzionat anul trecut că ingredientul nu ridică probleme de siguranță, decizia finală a oficialilor UE este așteptată în următoarele luni. În Marea Britanie, se așteaptă avizul autorității Food Standards Agency în cursul verii, dar este posibil ca aprobarea completă să vină abia în 2026.
Produsele Impossible Foods sunt deja disponibile în Australia, Noua Zeelandă și Canada. În Marea Britanie, compania a discutat cu retaileri importanți precum Tesco, Waitrose și Sainsbury’s, care doresc să-și extindă oferta de produse pe bază de plante. „Toți își doresc produsele noastre pentru că vor să dezvolte această nișă,” a declarat McGuinness.
Piața din Statele Unite, unde a pornit cercetarea, este în declin. Fondurile la dispoziția startup-urilor s-au redus, iar peste 200 de branduri creează confuzie printre clienți. Impossible Foods a concediat angajați și a înregistrat scăderi ale valorii acțiunilor. „Cel mai greu este să îi convingem pe consumatorii de carne să încerce produsul. Odată ce îl gustă, chiar le place,” spune McGuinness, care a schimbat inclusiv ambalajele din verde în roșu pentru a atrage carnivorii.
McGuinness a preluat funcția de director general în 2022, având mandatul de a gestiona extinderea companiei Impossible Foods în rețelele de retail și supermarketuri din SUA, care reprezintă acum aproximativ jumătate din afacere. Noul CEO a renunțat la retorica ecologistă agresivă, considerând că aceasta a politizat produsul. Strategia actuală vizează gustul și calitatea nutritivă, nu doar mesajul ambiental. Deși prețul este peste cel al cărnii convenționale, produsele Impossible Foods sunt deja la același preț sau chiar mai ieftine decât carnea organică sau de vită hrănită cu iarbă.
