Opt persoane condamnate la închisoare pe viață în Rusia pentru atacul asupra podului Kerci
Tribunalul Militar al Districtului Sudic al Rusiei din Rostov-pe-Don i-a condamnat pe toți cei opt inculpați în cazul atentatului cu bombă de la podul Kerci la închisoare pe viață. Aceștia au fost găsiți vinovați de terorism și transport de explozibili în legătură cu atacul din 8 octombrie 2022, care a avut loc pe ruta de transport cheie ce leagă Rusia continentală de Crimeea ocupată de Rusia.
Conform anchetatorilor, inculpații, dintre care șase erau oameni de afaceri, un fermier și un șofer de camion, au acționat în colaborare cu serviciile de informații ucrainene, ceea ce a condus la detonarea unui camion încărcat cu explozibili. Explozia a avariat grav podul și a dus la moartea a cinci persoane. Inculpații au pledat nevinovați, afirmând că nu erau conștienți că încărcătura conținea explozibili.
Vasil Maliuk, șeful Serviciului de Securitate al Ucrainei (SBU), a detaliat într-un interviu cum a fost pregătită operațiunea, menționând că 21 de tone de explozibili (echivalent TNT) au fost ascunse în cilindri metalici plasați în role mari de folie de plastic, marfa având un aspect „în întregime civil”. Operațiunea a fost planificată de trei ofițeri SBU, inclusiv Maliuk, iar ceilalți participanți au fost „folosiți fără știrea lor”.
Inculpații condamnați la închisoare pe viață sunt:
- Roman Solomko, fermier din Herson
- Artur Tercanian, cetățean armean și șofer de camion
- Artem Azatian, antreprenor
- Georgi Azatian, antreprenor
- Vladimir Zloba, antreprenor
- Alexander Bîlin, antreprenor
- Oleg Antipov, șef al companiei de logistică TEK-34
- Dmitri Tiajelîk, angajat al serviciului OnlineSim
În august, grupul pentru drepturile omului Memorial a declarat că toți inculpații sunt prizonieri politici, afirmând că nu au fost prezentate dovezi convingătoare că aceștia știau despre explozivii ascunși în transport sau că intenționau să distrugă podul Kerci. Memoria a susținut că acțiunile inculpaților nu arată nicio legătură cu serviciile de informații ucrainene și că dosarul este unul politic, bazat pe presupuneri.
Dosarele cazului descriu lanțul de custodie al transportului, iar procurorii afirmă că Solomko a stabilit ruta cu luni înainte de explozie. Folia a fost transportată din Georgia prin Rusia, iar ulterior, a fost preluată de Mahir Iusubov, șoferul camionului, care a murit în explozie împreună cu alte patru persoane din apropiere. Deflagrația a provocat un incendiu de proporții și a dus la prăbușirea unei părți a carosabilului în apă.
