O migrație strategică: Dealerii Stellantis din Germania se alătură BYD
BYD își extinde prezența în Europa prin intermediul rețelelor de dealeri ai mărcilor europene care nu mai au restricții în ceea ce privește mărcile pe care le pot vinde. Aceștia sunt atrași de oferta de comisioane avantajoase, în contextul vânzărilor în scădere ale mărcilor tradiționale, și acceptă contracte de reprezentare cu producătorul chinez, sperând la vânzări favorabile în viitor.
„Chinezii vin în Europa la o masă întinsă pe banii companiilor europene, dar este un moment în care trebuie să iei o decizie”, afirmă un director al unei companii auto din Germania, care a semnat un contract cu BYD. Această situație se datorează legislației europene care interzice companiilor auto să impună restricții dealerilor, oferindu-le astfel libertatea de a vinde orice marcă doresc.
Scăderile de vânzări ale multor mărci pe care dealerii europeni s-au bazat de-a lungul timpului îi determină să caute soluții salvatoare, iar producătorii chinezi, precum BYD, oferă astfel de oportunități în acest moment dificil. În Germania, noul director al BYD, Lars Bialkowski, a fost recrutat din cadrul Stellantis, unde a lucrat timp de trei ani. Această experiență îi permite să comunice eficient cu dealerii Stellantis, facilitând semnarea contractelor de reprezentare.
De la preluarea mandatului, patru dealeri Stellantis au acceptat să se alăture rețelei BYD. „Au un sistem de marje adecvat și transparent”, afirmă un dealer care trebuie să își susțină angajații în condițiile în care vânzările Stellantis sunt în scădere. Planurile acestor dealeri includ construirea a 9-10 showroom-uri noi, extinzându-și rețeaua de vânzare de la aproape 30 de puncte de vânzare la peste 100 în acest an, cu obiectivul de a atinge între 400 și 500 de showroom-uri până în 2030.
Cu toate acestea, primele declarații ale dealerilor BYD din Germania sugerează că relația nu este lipsită de provocări. Un dealer a menționat că „BYD este un partener dificil”, iar altul a raportat apariția unui competitor direct în zona sa de activitate după semnarea contractului.
În România, procesul a fost similar, cu recrutarea lui Andrei Duică, fost director comercial la Trust Motors, pentru distribuția locală. Rețeaua a fost construită mai mult pe baza altor mărci decât pe cea a Stellantis. BYD România are deja 18 dealeri, iar majoritatea au fost recrutați din rețele solide, precum Ford și Țiriac Auto. DAB Auto, un dealer care a vândut mărci sud-coreene, japoneze și de la Stellantis, a devenit unul dintre primii dealeri ai BYD. Alți dealeri, precum Plusauto din Craiova și RMB Inter Auto din Cluj, au avut anterior colaborări cu mărci precum Ford, Mercedes-Benz și Hyundai.
Aceste companii sunt caracterizate printr-o deschidere largă pentru a aduce cât mai multe mărci în portofoliu, generând astfel vânzări cât mai mari. Anul trecut, BYD a vândut aproximativ 50.000 de vehicule în Europa, sub rivalii de la SAIC, care au livrat circa 250.000 de vehicule sub brandul MG. În 2024, cel mai vândut model BYD a fost Atto 3, urmat de Dolphin și Seal U. În primul semestru al acestui an, BYD a continuat să crească, ajungând la 41.200 de vehicule vândute, ceea ce reprezintă o creștere de 143% față de 2024. Totuși, acest volum rămâne semnificativ sub cel al rivalilor de la SAIC, care au vândut de patru ori mai multe vehicule, respectiv 161.800 de unități, dar BYD a depășit deja SAIC pe segmentul electric.
