O instituție de învățământ unde deprinderile practice prind viață încă din prima zi de școală!
Școala s-a încheiat… aceeași școală începe. Oare? Noul ministru al Educației, domnul Daniel David, vine cu o viziune curajoasă, fiind deschis spre consultare publică, însă întâmpină rezistență din partea sistemului disfuncțional. România rurală profund ʽamorțită’, cu sate depopulate și îmbătrânite, cu multe școli încă lipsite de dotări elementare, rămâne săracă, lipsită de oportunități și de viitor. Cu stomacul gol, copiii din mediul rural (unde trăiește 45% din populația țării, conform datelor raportate în 2025 de Institutul Național de Statistică) au rezultate din ce în ce mai slabe la învățătură.
Rata de abandon școlar în mediul rural este uriașă: 1 din 3 elevi abandonează studiile până la finalul clasei a VIII-a, 4 din 10 nu trec de nota 5 la limba română, iar 9 din 10 ies de pe băncile școlii cu un uriaș handicap (analfabetism funcțional), ajungând să muncească ca zilieri, lipsiți de șanse la un viitor demn. Tinerii din mediul rural sunt semnificativ subreprezentați în învățământul universitar, 7 din 10 nevisând măcar să ajungă la facultate. Nici la oraș situația nu este mai bună: 4 din 10 liceeni aleg să nu dea bacalaureatul, iar dintre cei care aleg să participe, doar 70% îl și promovează.
Astfel, aproape 6 din 10 liceeni nu termină liceul cu diploma necesară pentru a merge la facultate, ceea ce face ca România să aibă cei mai puțini absolvenți de învățământ superior din Uniunea Europeană. Pentru a salva sistemul educațional și a pune bazele unui model de succes, este esențial să prioritizăm accesul la educație de calitate pentru toți copiii și să eliminăm decalajul dintre mediul rural și cel urban.
Raportul de diagnoză și soluții privind învățământul românesc, elaborat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), subliniază necesitatea unei curricule bazate pe formarea de competențe și abilități, încurajând învățarea activă și gândirea critică. Este esențial să ne îndepărtăm de un sistem educațional care insistă pe acumularea de cunoștințe teoretice, în detrimentul dezvoltării abilităților practice necesare tinerilor în viața de zi cu zi și pe piața muncii.
Dezvoltarea învățământului în mediul rural și crearea mai multor opțiuni de tip profesional dual, unde teoria este dublată de practică efectuată în întreprinderi sociale și la operatori economici, este soluția încurajată de OCDE. Parteneriatele între unități școlare și companii private sunt benefice atât pentru elevi, cât și pentru operatorii economici, care se plâng de slaba formare a absolvenților de școli profesionale.
Conform unui sondaj realizat de Banca Mondială, 3 din 10 antreprenori au identificat forța de muncă insuficient calificată ca o constrângere majoră pentru desfășurarea afacerilor în România. În acest context, Asociația BookLand a demarat un proiect inovator: construirea primului Campus Preuniversitar Profesional în sistem Dual în satul Vulturești, județul Argeș.
Campusul va asigura gratuit elevilor din N-E județului educație teoretică de calitate, dublată de formare profesională pe multiple specializări, cu practică atât în întreprinderile sociale din campus, cât și la sediul operatorilor economici. Acest model de educație vizează dezvoltarea competențelor și învățării continue, încurajând aptitudinile și respectul pentru muncă.
Începând din septembrie 2025, Campusul Profesional Dual BookLand își va deschide porțile pentru primii elevi, urmând ca din 2026 să ajungă la o capacitate maximă de 1.200 de elevi în 5 ani. Având în vedere că 26,3% dintre tinerii din România sub 25 de ani sunt șomeri, Campusul reprezintă o direcție de viitor pentru tinerii din mediul rural.
Campusul BookLand este, totodată, un model de bune practici pentru atragerea de finanțare din fonduri private și pentru creșterea eficienței cheltuielilor, două sugestii amintite de experții OCDE. Construit exclusiv din sponsorizări obținute de la mediul privat, acest campus va asigura tinerilor locuri de muncă în județ, stabilitate și un nivel de trai mai bun.
Asociația BookLand, activă de 15 ani, contribuie la sublinierea importanței educației prin diverse inițiative, inclusiv renovarea și dotarea școlilor rurale, având deja 80 de școli renovate și echipate în 4 ani. Proiectul său de campus este un exemplu de mobilizare reușită, recunoscut ca bună practică în Raportul Național Voluntar al României, prezentat la Forumul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Durabilă (New York, 2023).
