O companie turcească ar fi recurs la acte false pentru a participa la licitația Aeroportului Mihail Kogălniceanu
O firmă din Turcia este cercetată pentru falsificarea unor documente, care au permis asocierii din care făcea parte să câștige contractul de modernizare a Aeroportului Kogălniceanu din Constanța. România ar putea suferi pierderi de 32.000.000 de euro din această cauză.
Șefii aeroportului au sesizat procurorii anticorupție după ce un raport al Curții de Conturi a evidențiat problema. Ministerul Transporturilor, care a asigurat finanțarea proiectului, a declarat că nu s-a implicat în alegerea firmelor implicate în aceste lucrări. La momentul semnării contractului, Sorin Grindeanu, actualul lider interimar al PSD, ocupa funcția de ministru al Transporturilor.
Cazul a fost înaintat Parchetului European, condus de Laura Codruța Kovesi. Lucrările de modernizare și extindere a terminalului, a turnului de control și a parcării Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu au fost scoase la licitație în 2023, iar contractul a fost câștigat de un consorțiu de firme românești și turcești. Compania turcească a fost cooptată în asociere datorită garanției experienței necesare pentru astfel de lucrări. Totuși, un control al Curții de Conturi a descoperit că documentele prezentate de firma din Turcia erau false, aceasta nereușind să demonstreze experiența lucrărilor la aeroportul din Adana.
Curtea de Conturi a identificat, de asemenea, probleme majore în contractul cu baza militară americană de la Incirlik, motiv pentru care a decis să sesizeze Parchetul European. Reprezentanții aeroportului au depus o plângere penală în urma suspiciunilor de fals în documentele firmei turcești, ridicate de inspectorii Curții de Conturi. Dosarul a fost trimis la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța.
Valoarea totală a proiectului se ridică la 278,8 milioane de lei, din care 164 de milioane reprezintă fonduri europene, pe care România le-ar putea pierde dacă se confirmă că actele prezentate de firma turcă sunt false. Contractul de finanțare a fost semnat de ministrul Transporturilor din acea perioadă, Sorin Grindeanu.
Instituția a precizat că nu s-a implicat în procedura de achiziție publică derulată de angajații aeroportului și că nu este în atribuțiile experților în achiziții să verifice veridicitatea documentelor, cu condiția ca acestea să pară legale. Toate firmele participante la licitație declară pe propria răspundere că documentele prezentate sunt reale și conforme cu legislația.
Lucrările la aeroport ar trebui să fie finalizate la sfârșitul lunii septembrie, iar 85% din proiect a fost deja realizat.
