Noutăți în educație: Diplomele vor include nivelul de calificare
Începând cu anul școlar viitor, toate diplomele și certificările obținute în urma unui proces educațional, formal sau informal, vor include nivelul de calificare din Cadrul Național al Calificărilor (CNC). Această măsură a fost anunțată de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, și are scopul de a simplifica procesul de echivalare a calificărilor în alte state europene.
Ministrul David a declarat: ”Toate diplomele și certificările obținute în urma unui proces educațional, formal sau informal, vor avea trecute pe ele nivelul de calificare, din cel 8 din CNC. În Uniunea Europeană, accesul la piața muncii va fi mai ușor, nu va mai fi nevoie de demonstrarea calificărilor prin alte documente.” Acest nou sistem va fi implementat începând cu noul an școlar.
Implementarea Cadrului Național al Calificărilor
Executivul a aprobat formatul și conținutul Cadrului Național al Calificărilor (CNC), destinat promovării mobilității educaționale și profesionale atât la nivel național, cât și european. De asemenea, CNC va facilita recunoașterea și portabilitatea rezultatelor învățării obținute în contexte formale, nonformale sau informale.
Cadrul Național al Calificărilor este structurat pe opt niveluri de calificare, fiecare nivel fiind descris prin rezultate ale învățării. Acestea sunt exprimate sub formă de cunoștințe (teoretice și/sau faptice), abilități (cognitive, practice, intuitive sau creative) și prin gradul de responsabilitate și autonomie aferent.
Detalii despre nivelurile de calificare
Nivelul 1 reflectă cunoștințe generale de bază și abilități pentru îndeplinirea unor sarcini simple, desfășurate sub supraveghere directă. Nivelul 4 presupune cunoștințe faptice și teoretice într-un context mai larg, având o gamă variată de abilități necesare pentru identificarea și aplicarea de soluții la probleme specifice, precum și capacitatea de autogestionare și supraveghere a altor persoane. Nivelul 8 reprezintă cel mai avansat grad de calificare, corespunzător unor cunoștințe de vârf într-un domeniu sau la intersecția mai multor domenii, abilități avansate de sinteză și evaluare, inovare, precum și un înalt grad de autonomie, autoritate și integritate profesională și științifică, implicând angajamentul continuu pentru dezvoltarea de idei noi.
