Noutăți în politica de returnare a produselor
Comercianții care refuză să înlocuiască produsele atunci când cumpărătorii constată o problemă vor fi amendați, conform unei legi recente promulgate de președintele Nicușor Dan. Această lege obligă magazinele, atât fizice cât și online, să rezolve cererile clienților, sub penalitatea unor amenzi ce pot ajunge până la 25.000 de lei.
Legea se aplică atât produselor achiziționate din magazine fizice, cât și celor cumpărate online. Refuzul comerciantului de a schimba un produs cu neconformități va fi sancționat cu amenzi cuprinse între 5.000 și 25.000 de lei. Comercianții își exprimă temeri cu privire la interpretabilitatea termenului „neconform”, care poate conduce la abuzuri din partea clienților. „Acel ‘neconform’ este foarte interpretabil și pot apărea abuzuri foarte mari din partea clienților”, afirmă unii comercianți.
Până acum, comercianții erau obligați să preia produsele cu probleme, iar neajunsurile trebuiau comunicate în termen de 30 de zile. Legea recentă introduce însă amenzi pentru comercianții care refuză să schimbe produsele. Un client a declarat: „O soluție foarte bună, deoarece este important ca produsele comandate online să coincidă și în realitate cu descrierea de pe site. Consumatorul, practic, trebuie să primească produsul pe care l-a văzut.”
Un exemplu concret este cazul unei tinere care a cumpărat bluze cu defecte: „Mi-am cumpărat niște bluze care aveau un mic defect la mâneci, erau mult mai largi în partea de jos, nu se așezau bine și erau și transparente, deși în imagini arătau foarte opace.”
Comercianții subliniază însă dificultățile pe care le poate crea această lege. Marius Chiș, comerciant, a declarat: „Acel ‘neconform’ este foarte interpretabil și pot apărea abuzuri foarte mari din partea clienților. O comandă pe care o dai și nu o mai iei pentru că nu o mai vrei tu pune în mișcare un întreg lanț logistic, de producție.”
George Bădescu, președintele Asociației Marilor Rețele Comerciale, a adăugat: „Este destul de greu să constați, la urma urmei, cine, ce a făcut în 30 de zile cu produsul respectiv. Toate aceste lucruri se vor răsfrânge în niște costuri mai ridicate, pentru că acum, practic, relația dintre producător-comerciant-consumator va fi influențată de acest nivel al amenzilor.”
Amenzile prevăzute în noua lege vor fi aplicate comercianților de inspectorii ANPC.
