Noutăți de ultimă oră: Creșterea pragului de TVA pentru firme
Pragul de la care o companie devine plătitoare de TVA va crește de la 300.000 de lei (88.500 euro, calculat la cursul BNR de la momentul aderării la UE) la 395.000 de lei, conform unui proiect de ordonanță care transpune reglementări europene. Proiectul, așteptat de mediul de afaceri, a fost pus în dezbatere pe site-ul Ministerului Finanțelor în luna martie și a obținut toate avizele necesare pentru a fi adoptat de către Guvern, dar adoptarea nu a avut loc din cauza crizei guvernamentale din luna mai.
România a primit un avertisment de punere în întârziere din partea Comisiei Europene pentru că nu a transpus la timp prevederea. Transpunerea directivei va permite firmelor mici din România să aplice regimul special de scutire pentru mici întreprinderi în alte state membre, cu condiția ca cifra de afaceri să nu depășească plafonul de 100.000 de euro la nivel unional și operațiunile efectuate în statul membru să nu depășească plafonul de scutire aplicabil în acel stat.
Reguli pentru înregistrarea în scopuri de TVA
Persoanele impozabile care au depășit în august 2025 plafonul de scutire de 300.000 de lei, în vigoare la data depășirii plafonului, nu vor trebui să solicite înregistrarea în scopuri de TVA decât la depășirea plafonului anual de scutire de 395.000 lei. Dacă în luna august 2025 a fost depășit și plafonul de 395.000 lei, persoana impozabilă va trebui să solicite înregistrarea în scopuri de TVA până la 10 septembrie 2025 și va trebui să aplice regimul normal de taxare începând cu această dată.
Persoanele impozabile înființate anterior anului 2025, care s-au înregistrat în scopuri de TVA până la 1 septembrie 2025, pot solicita, începând cu 1 septembrie 2025, scoaterea din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, dacă nu au depășit plafonul de scutire de 300.000 lei în anul precedent (2024) și dacă până la data solicitării nu au depășit plafonul de 395.000 lei. Aceleași reguli se aplică și pentru persoanele impozabile înființate în anul 2025.
Obligații fiscale și proceduri
Solicitările de scoatere din evidența persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA se pot depune la organele fiscale competente între 1 și 10 ale fiecărei luni următoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabilă. Organele fiscale au obligația de a soluționa aceste solicitări cel târziu până la finele lunii în care a fost depusă solicitarea. Până la comunicarea deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, persoana impozabilă își păstrează toate drepturile și obligațiile persoanelor înregistrate în scopuri de TVA.
Persoana impozabilă care a solicitat scoaterea din evidență are obligația să depună ultimul decont de taxă, indiferent de perioada fiscală aplicată, până la 25 a lunii următoare celei în care a fost comunicată decizia de anulare a înregistrării.
Contextul european și reglementările viitoare
România are obligația de a transpune până la 31 decembrie 2024 și de a aplica începând cu 1 ianuarie 2025 prevederile Directivei (UE) 2020/285 a Consiliului, care modifică Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA în ceea ce privește regimul special pentru întreprinderile mici. De asemenea, se va propune transpunerea prevederilor Directivei (UE) 2022/542, care vizează modificarea normelor ce reglementează locul prestării pentru activitățile desfășurate virtual.
Aceste reglementări sunt menite să asigure impozitarea corectă a serviciilor prestate prin mijloace electronice, în funcție de locul în care se află clientul.
