Tensiuni între Israel și Iran afectează transportul maritim prin Strâmtoarea Ormuz
Pe fondul intensificării conflictului militar dintre Israel și Iran, tot mai multe companii de transport maritim încep să evite Strâmtoarea Ormuz, o rută strategică esențială pentru comerțul mondial cu petrol și mărfuri containerizate. Potrivit Asociației Internaționale a Armatorilor (BIMCO), unele nave ocolesc deja această zonă-cheie, semnalând o îngrijorare crescândă în industrie privind securitatea navigației.
Atacurile-surpriză lansate de Israel asupra infrastructurii militare și nucleare iraniene au fost urmate de confruntări intense, determinând armatorii să adopte măsuri sporite de precauție nu doar în Strâmtoarea Ormuz, ci și în Marea Roșie, ambele puncte esențiale pentru logistica maritimă globală. Jakob Larsen, șeful departamentului de securitate din cadrul BIMCO, a declarat că, deși majoritatea navelor continuă să navigheze prin zonă, există un “declin modest” în traficul maritim, pe măsură ce unii operatori preferă să evite riscurile.
Strâmtoarea Ormuz leagă Golful Persic de Marea Arabiei și este considerată una dintre cele mai critice “gâturi de sticlă” pentru comerțul cu petrol. În 2023, fluxul zilnic de petrol prin această zonă a fost de 20,9 milioane de barili, reprezentând 20% din consumul global de lichide petroliere. Zona este, de asemenea, vitală pentru traficul global de containere, datorită porturilor Jebel Ali și Khor Fakkan, care funcționează ca huburi regionale pentru Dubai, Asia de Sud și Africa de Est.
Peter Tirschwell, vicepreședinte la S&P Global Market Intelligence, a menționat că doar amenințarea unui conflict în zona Hormuz este suficientă pentru a perturba serios logistica globală, amintind de impactul rebelilor Houthi asupra traficului prin Marea Roșie. Datele furnizate de firma de analiză Kpler arată că tarifele de transport ale petrolierelor VLCC din Golful Persic către China au crescut vineri cu 24%, ajungând la 1,67 dolari per baril, cel mai mare salt zilnic din 2025.
Compania germană de transport Hapag-Lloyd a confirmat că nivelul de amenințare în Strâmtoarea Ormuz este “semnificativ”, dar nu consideră că există în prezent un risc imediat care să justifice suspendarea tranzitului. Totuși, compania a subliniat că situația se poate schimba “într-un interval foarte scurt.” Deși nu s-au înregistrat atacuri directe asupra navelor comerciale în zonă, climatul de nesiguranță afectează piețele, având deja un impact asupra tarifelor, rerutărilor costisitoare și încordării lanțurilor de aprovizionare. Orice deteriorare suplimentară a situației ar putea avea efecte globale semnificative asupra prețurilor la energie și bunuri.
