MSC Group își propune să preia conducerea Șantierului Naval Mangalia
Mediterranean Shipping Company (MSC), unul dintre cei mai importanți operatori navali din lume, și-a exprimat oficial intenția de a prelua administrarea Șantierului Naval Damen Mangalia. Informația a fost confirmată printr-o scrisoare adresată Guvernului României și Președinției, în care reprezentanții MSC își declară interesul pentru revitalizarea șantierului și angajarea forței de muncă locale.
După un an de stagnare, fără comenzi și cu aproape o mie de angajați în șomaj tehnic, șantierul naval din Mangalia pare să fi reluat activitatea. Din luna mai, în docuri au revenit două nave pentru reparații, iar circa 800 de angajați au fost reactivați. Totuși, incertitudinea persistă. Aproximativ 300 de salariați nu și-au primit indemnizațiile de șomaj tehnic pentru lunile martie, aprilie și mai, iar alți 114 angajați urmează să intre în șomaj.
Laurențiu Gobeajă, liderul Sindicatului Navalistul, a declarat: „Așa cum este denumirea, este doar o exprimare a intenției. Este un pas important, dar nu știm dacă Guvernul României a răspuns și, dacă da, în ce constă acel răspuns. Așteptăm ca reprezentanții Guvernului României să ne comunice dacă au răspuns acelei scrisori de intenție și în ce stadiu se află negocierile cu investitorul interesat să preia administrarea șantierului. Sperăm să nu rămână doar la nivel de intenție, având în vedere că, recent, un alt investitor din Turcia și-a exprimat, de asemenea, intenția și apoi nu s-a întâmplat nimic concret.”
Scrisoarea de intenție transmisă Guvernului pe 20 aprilie 2025 este semnată de Prabhat Jha, CEO al MSC Shipmanagement Limited, în numele fondatorului companiei, căpitanul Gianluigi Aponte. Documentul menționează că MSC dorește „să administreze și să opereze șantierul Mangalia”, să „angajeze personal local” și să „aducă în faza inițială personal de conducere și expertiză din afară”, cu scopul de a dezvolta resursele umane la nivel local.
Compania are deja o prezență în Constanța prin biroul MSC Crewing Services și susține că intenționează să devină „cel mai mare angajator de navigatori români”. De asemenea, „facilitățile șantierului de la Mangalia se potrivesc perfect și pentru instruirea viitorilor ingineri și navigatori din România”, conform aceleași scrisori.
Un reprezentant al Damen Mangalia a declarat, sub protecția anonimatului, că MSC ar fi plătit în avans pentru reparațiile unor nave, gest rar întâlnit în industrie, ceea ce ar demonstra seriozitatea interesului. „Faptul că dau avans arată că sunt bine intenționați”, a adăugat acesta.
În paralel cu reluarea activității, situația financiară a salariaților rămâne incertă. Potrivit lui Gobeajă, nu doar că sunt întârzieri la plata indemnizațiilor de șomaj tehnic, dar nici primele de Paște, tichetele de masă și alte ajutoare sociale (precum cele în caz de deces) nu au fost achitate până în prezent.
Până la acest moment, Guvernul României nu a transmis public un răspuns oficial privind scrisoarea MSC, iar negocierile cu potențialul investitor nu au fost confirmate. Surse din interior susțin că discuțiile sunt în desfășurare.
Cine este MSC Group
Mediterranean Shipping Company a fost fondată în 1970 de Gianluigi Aponte și soția sa Rafaela Aponte Diamant. În 2024, averea cuplului era estimată la peste 33 de miliarde de dolari. MSC este în prezent cel mai mare operator de containere din lume, cu o flotă de peste 900 de nave și o prezență activă în 155 de țări, unde are peste 200.000 de angajați.
În comparație, grupul Damen – partenerul actual al statului român în șantierul Mangalia – activează în 35 de țări și are 12.500 de angajați. În paralel cu divizia de transport maritim, MSC operează și în domeniile croazierelor, logisticii și operațiunilor portuare. Deține șantiere proprii în locații strategice precum Anvers și Napoli și utilizează peste 100 de andocări anual doar în zona Mediteranei.
Potrivit scrisorii, MSC ia în calcul utilizarea șantierului din Mangalia pentru viitoare construcții de nave de croazieră, ropax și remorchere – o perspectivă care ar putea relansa activitatea industrială în sudul litoralului românesc.
