Motivul pentru care Belgia preferă asamblarea avioanelor F-35A în Italia în locul importului din Statele Unite
Belgia a comandat treizeci și patru de avioane de vânătoare-bombardament F-35A de la Lockheed-Martin, parte a planurilor nucleare ale NATO, având nevoie de avioane capabile să transporte bombe nucleare tactice B-61 puse la dispoziția sa de Statele Unite, conform principiului dual-key. Recent, ministrul belgian al apărării, Theo Francken, a pus sub semnul întrebării „durabilitatea” umbrelei nucleare oferite de americani, subliniind că, în cazul în care președintele Trump ar decide retragerea armelor nucleare americane din Europa, Belgia ar trebui să își adapteze strategia de apărare.
Francken a menționat că Franța este singura țară din Uniunea Europeană care dispune de arme nucleare și a speculat dacă Germania ar putea lansa un program nuclear propriu, iar Belgia ar putea să solicite sprijinul Franței pentru o umbrelă nucleară. Cu toate acestea, lansarea unui program nuclear militar necesită timp, resurse financiare și considerente diplomatice, inclusiv respectarea Tratatului de neproliferare.
Indiferent de scenariile posibile, Belgia afirmă că va avea nevoie de avioanele F-35A. Numărul de aeronave comandate, totuși, este considerat insuficient. În 2020, se discuta despre achiziționarea a încă paisprezece avioane pentru a îndeplini angajamentele față de NATO, dar din cauza lipsei unei creșteri suficiente a cheltuielilor militare, nu s-au mai plasat comenzi suplimentare.
Guvernul de coaliție belgian a anunțat intenția de a crește bugetul apărării la 2% din PIB, de la 1,3%, ceea ce ar permite achiziționarea mai multor avioane F-35A. Francken a exprimat dorința ca aceste aeronave să fie produse în Italia, la Cameri, unde Leonardo și Lockheed-Martin au deschis o fabrică de asamblare dedicată F-35. El a discutat cu ministrul italian al apărării, Guido Crosetto, despre posibilitatea de a asambla avioanele în Italia, argumentând că acest lucru ar crea locuri de muncă în Europa.
Există incertitudini privind statutul avioanelor F-35 construite în Europa, în special dacă acestea sunt considerate achiziții europene, o cerință importantă pentru România în vederea obținerii de finanțare pentru apărare. De asemenea, este notabil că Elveția a decis ca douăzeci și patru din cele treizeci și șase de F-35A comandate să fie asamblate la Cameri, primele opt urmând să fie realizate în Texas. În 2022, autoritățile elvețiene au menționat că se fac clarificări pentru ca asamblarea finală a altor patru aeronave să poată avea loc în Elveția în cadrul unui proiect de compensare.
