Moștenitorii lui Diego Maradona își revendică drepturile asupra mărcii în fața surorilor sale: o poveste captivantă de rivalitate
Diego Maradona a impresionat lumea fotbalului, conducând Argentina spre victorie la Cupa Mondială din 1986 și fiind numit Jucătorul FIFA al secolului XX. Totuși, viața sa personală a fost marcată de lupta cu dependența de cocaină, iar după moartea sa, la vârsta de 60 de ani, în 2020, au apărut confuzii în legătură cu moștenirea sa.
Copiii lui Maradona au câștigat o dispută legală împotriva surorilor sale, Lili și Rita, referitoare la dreptul de a folosi numele jucătorului în scopuri comerciale. Disputa se bazează pe o înțelegere anunțată la doi ani după moartea lui Maradona, încheiată de Sanjay Wadhwani, un investitor britanic care se autodescrie ca „superfan” al fotbalistului. Această înțelegere includea utilizarea numelui lui Maradona pentru produse precum băuturi, mâncare, îmbrăcăminte și jocuri, precum și o fundație caritabilă pentru a păstra vie moștenirea fotbalistului.
Wadhwani a solicitat Oficiului pentru Proprietate Intelectuală (IPO) înregistrarea mărcii pentru numele lui Maradona și semnătura sa însoțită de „10”, numărul pe care l-a purtat pe tricou. Acesta a afirmat că surorile au dreptul legal asupra numelui, susținând că Maradona și-a dezmoștenit copiii.
Cererea de înregistrare a mărcii a fost contestată de cinci dintre copiii fotbalistului: Diego Maradona Sinagra, Dalma Maradona Villafañe, Dinorah Maradona Villafañe, Diego Maradona Ojeda și Jana Maradona. Teresa Perks, de la IPO, a decis în favoarea copiilor, afirmând că aceștia sunt succesorii lui Maradona.
Avocatul copiilor, Rose Gilroy, a descris cazul ca fiind o „hotărâre crucială”, subliniind că cererea era legată de Sattvica SA, o companie argentiniană care a încercat să transfere marca UE a lui Maradona pe numele său. Gilroy a menționat că acordul respectiv a fost declarat „nul și neavenit” în Argentina, din cauza unor rapoarte medicale care indicau că Maradona nu era în deplină posesie a facultăților sale mintale când l-a semnat.
Gilroy a declarat că cererea de înregistrare a mărcii în Regatul Unit a fost depusă cu „rea-credință”, încercând să „însușească ilegal moștenirea lui Maradona”. Hotărârea a fost o surpriză pentru Wadhwani, care a declarat că nu știa de audiere până când a fost contactat de presă. El a depus apel împotriva hotărârii.
Wadhwani, care a lucrat anterior cu personalități ca David Beckham și Robbie Williams, a explicat: „Am apărut oportunitatea de a pregăti propuneri pentru persoane pe care le credeam a fi deținătorii drepturilor numelui Maradona. Ambiția mea era să folosesc mărcile comerciale pentru a construi o fundație caritabilă în onoarea lui Diego.”
Wadhwani a afirmat că i-a plătit sute de mii de lire sterline Ritei și a menționat că a primit ultimele 493 de tricouri semnate de Maradona, vândute ulterior unui comerciant de obiecte de colecție. „Există destul de mulți oameni care au pierdut bani în această poveste cu drepturile lui Maradona”, a adăugat el, subliniind complexitatea situației.
„Am acționat cu bună-credință în orice moment și sunt bucuros că moștenitorii își asumă aceste mărci comerciale”, a concluzionat Wadhwani.
