Moscova cedează tuturor cerințelor din partea Delhi pentru a facilita vânzarea a 84 de avioane Su-57 Indiei
India ar putea accepta oferta Rusiei pentru avioanele Su-57, în contextul relațiilor tensionate cu SUA și al concesiilor făcute de Kremlin. Aceasta vine după retragerea Indiei din 2018 din programul de dezvoltare comună, când a considerat că „nu este un adevărat avion de generația a cincea”, conform unor surse din domeniu.
Detalii recente indică faptul că India analizează o ofertă pentru achiziționarea a 84 de avioane Su-57, care ar include două escadrile construite în fabrică și alte trei până la cinci asamblate local. Ministerul Apărării din India ia în considerare această opțiune.
Moscova este dispusă să accepte toate condițiile impuse de Delhi pentru a încheia vânzarea avioanelor Su-57. Aceasta include transferul întregii tehnologii, inclusiv a motoarelor și a codului sursă. De asemenea, industria aviatică rusă oferă integrarea tuturor armelor aeriene ale Indiei, ceea ce face ca această afacere să fie extrem de atractivă, având în vedere nevoile financiare și de extindere ale producătorului în contextul războiului din Ucraina.
Cu toate acestea, India abordează acordul cu prudență, evaluând fezabilitatea producției și livrării la timp a avioanelor Su-57E. O altă preocupare este reprezentată de sancțiunile internaționale, pe care Rusia a reușit să le evite, dar care au generat probleme cu operațiunile avioanelor Su-30MKI.
Momentul ales de Rusia este strategic, având în vedere că New Delhi se confruntă cu presiuni economice și politice din partea SUA, precum și cu provocări operaționale. De exemplu, vechile avioane sovietice MiG-21 ajung la sfârșitul duratei de viață, ceea ce creează un deficit în numărul de avioane de vânătoare disponibile.
Acest rol ar fi trebuit să fie îndeplinit de avioanele Tejas, produse local, dar programul se confruntă cu întârzieri semnificative din cauza problemelor legate de furnizarea motoarelor. În plus, avionul AMCA de generația a cincea al Indiei este încă în fază de dezvoltare, cu intrarea în serviciu prevăzută pentru începutul anilor 2030, posibil amânată și mai mult din cauza specificului industriei locale de apărare.
Deși Su-57 nu se compară cu avionul american F-35 sau cu avionul chinezesc J-20, acesta reprezintă o amenințare serioasă pentru multe avioane de generația a patra. În ciuda problemelor întâmpinate, Su-57 este în producție, iar fondurile suplimentare din contractul indian ar putea contribui la remedierea deficiențelor sale.
