Ministrul mediului, Diana Buzoianu: „Aruncatul la gunoi e mai ieftin decât reciclarea. Amenzi și presiune pe comunități!”
Într-o apariție recentă la Digi24, Diana Buzoianu, ministrul Mediului, a subliniat că, în absența unei campanii de conștientizare în domeniul reciclării, populația nu va pune suficientă presiune pe autoritățile locale. Aceasta a avertizat că deșeurile reciclabile continuă să fie trimise la groapa de gunoi, ceea ce atrage amenzi semnificative. În prezent, gradul de refolosire a deșeurilor în România este de doar 1,3%, cel mai scăzut din Uniunea Europeană, iar în 2015 acest grad era de 1,7%. Aceasta arată o scădere a reciclării în ultimul deceniu.
Diana Buzoianu a explicat că majoritatea gropilor de gunoi din România nu respectă obligațiile legale, primind astfel deșeuri nesortate care ar fi putut fi reciclate. „Deșeuri pe care le plătim cu toții, pentru că nu sunt reciclate”, a adăugat ministrul.
Plan național de gestionare a deșeurilor
Ministrul a menționat că, în prezent, aruncatul deșeurilor la groapa de gunoi este mai ieftin decât reciclarea. „Decizia aleșilor locali de a nu face investiții în reciclare este influențată de costuri”, a afirmat Buzoianu. De asemenea, a subliniat necesitatea unei discuții la nivel național privind taxa pentru economia circulară, menționând că plățile pentru deșeurile care ajung la groapa de gunoi afectează bugetele comunităților locale.
Soluții – amenzi și conștientizare
„Soluția este să creștem costul depunerii deșeurilor nesortate la groapa de gunoi, pentru a stimula reciclarea”, a declarat Buzoianu. Această amendă va fi suportată de comunitățile locale, ceea ce va exercita o presiune suplimentară asupra primăriilor. „Cetățenii trebuie să fie informați și să ceară respectarea obligațiilor legale de către primării”, a adăugat ea.
Campanie de comunicare
Ministrul a anunțat că anul viitor va fi lansată o campanie amplă de comunicare pe tema reciclării, după ce s-au salvat 19 milioane de lei din fonduri europene. Campania va avea scopul de a educa populația și de a implica activ operatorii, primăriile și cetățenii. „Ne dorim o campanie interactivă, nu doar flaiere”, a conchis Diana Buzoianu.
