Învățământul liceal din România, comparat cu Epoca de piatră
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că învățământul liceal din România se află într-o situație precară, comparativ cu Epoca de piatră, fără a ajunge măcar la Evul Mediu. Acesta a făcut aceste afirmații marți, la lansarea raportului OCDE „Educaţie şi competenţe în România – evaluarea OCDE a politicilor naţionale în domeniul Educaţiei”.
David a subliniat că este esențial ca sistemul de învățământ liceal să fie modernizat rapid, având nevoie de noi discipline, conținuturi, metode de predare și manuale. „În zona învăţământului liceal suntem în Epoca de piatră, nici măcar Evul Mediu. Adevărul este că acolo lucrurile trebuie schimbate şi trebuie schimbate repede”, a afirmat ministrul.
În ceea ce privește procesul educațional, David a accentuat importanța transferului de competențe și a menționat că sistemul educațional se concentrează prea mult pe cunoștințe declarative, neglijând abilitățile practice. El a comentat că performanțele slabe ale elevilor români în testările internaționale TIMSS sau PISA se datorează acestei necorelări între teorie și aplicație.
Problema manualelor
Referitor la manuale, Daniel David a menționat că raportul OCDE subliniază necesitatea de a adopta metode de predare moderne. Ministrul a exprimat curiozitatea să afle părerea celor implicați privind problema manualelor, sugerând o combinație între varianta clasică și cea online, cu sarcini accesibile digital și probe de tip gaming.
David a subliniat că manualele sunt o verigă importantă pentru un proces educațional eficient. De asemenea, a discutat despre evaluările standardizate în clasele a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a, menționând că acestea ar trebui să fie mai puțin complicate și să fie orientate mai mult spre feedback-ul elevilor, pentru a asigura o educație personalizată.
Evaluarea în clasa a VIII-a
Ministrul a criticat evaluarea din clasa a VIII-a, care se axează prea mult pe disciplinele Matematică și Limba română, argumentând că aceasta este prea restrictivă. David a sugerat că ar fi benefic să se ia în considerare notele din clasele a VII-a și a VIII-a, nu doar rezultatul unei evaluări punctuale.
Standardele notării
În contextul notării, David a declarat că sistemul educațional nu dispune de standarde riguroase pentru acordarea notelor. El a subliniat că o notă de opt în diferite orașe din România poate avea semnificații diferite, ceea ce afectează uniformitatea și corectitudinea evaluării. Ministrul a afirmat că odată ce vor fi stabilite standarde de notare, se va putea extinde utilizarea portofoliilor de evaluare.
Referitor la Bacalaureat, ministrul a menționat că OCDE a considerat modul de susținere a acestuia „relativ acceptabil”, subliniind că este important ca evaluarea să reflecte specializările și profilurile liceelor din România.
