Introducerea „Istoriei românilor” în școlile din R. Moldova
Ministrul Educației din Republica Moldova, Dan Perciun, a anunțat că școlile vor continua să predea materia „Istoria românilor”, deși a existat o decizie oficială care sugerează că titlul este nedrept față de minoritățile etnice din fostul stat sovietic. Perciun consideră că, după 150 de ani de rusificare, este necesar și de datoria țării să studieze istoria românilor în școlile sale.
Declarația a fost făcută pe fondul controversei generate de un manual de istorie criticat de partidele de opoziție pro-ruse și de comunitatea evreiască din Moldova. Acestea susțin că manualul exagerează legăturile Moldovei cu România și justifică acțiunile liderului român pro-nazist Ion Antonescu din timpul războiului. „Continuăm pe aceeaşi linie ca şi până acum”, a afirmat Perciun în discursul său săptămânal online. El a adăugat că nu se simte obligat să respecte recomandarea Consiliului pentru prevenirea discriminării, care propune schimbarea titlului disciplinei pentru a reflecta compoziția multietnică a Moldovei.
Istoria Moldovei a fost marcată de apartenența sa succesivă la Imperiul Rus, la „România Mare” și la Uniunea Sovietică, timp de aproximativ 150 de ani, până la obținerea independenței. Conform recensământului, 77,2% din populația țării se declară de etnie moldoveană, iar 7,9% de etnie română, deși distincția între cele două este adesea neclară, având în vedere că ambele țări vorbesc limba română. De asemenea, există comunități semnificative de etnici ruși, ucraineni și alte minorități, iar limba rusă este încă vorbită pe scară largă în țară.
Președinta proeuropeană Maia Sandu, critică înverșunată a invaziei Rusiei în Ucraina, continuă să promoveze campania de aderare a Moldovei la Uniunea Europeană, cu obiectivul de a finaliza acest proces până în 2030. Educatori, istorici și grupuri din societatea civilă au intrat într-o dezbatere națională cu privire la noul manual intitulat „Istoria românilor şi universală”, destinat clasei a XII-a. Alexander Bilinchis, președintele comunității evreiești din Moldova, a cerut retragerea manualului, susținând că acesta minimalizează amploarea pogromurilor naziste și a deportărilor în masă ale evreilor. Ministerul Educației urmează să analizeze concluziile discuțiilor naționale și să decidă dacă manualul va rămâne în sistemul școlar sau va fi modificat.
