Ministrul Educației a aprobat noile structuri curriculare pentru liceu
Ministrul Educației, Daniel David, a semnat ordinul privind aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență la zi. Documentul a fost avizat de Comisia de Dialog Social și validat de comisia de specialitate, urmând a fi publicat în Monitorul Oficial.
Daniel David a justificat nevoia schimbării planurilor-cadru prin starea actuală a învățământului liceal, caracterizat de conținuturi învechite și metode depășite. „Avem la nivel liceal conţinuturi şi manuale depăşite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogăţite semnificativ cu noile evoluţii tehnologice şi didactice în domeniu”, a declarat ministrul.
Noile planuri-cadru au rezultat din integrarea unor sugestii din perioada dezbaterilor naţionale desfășurate în februarie-martie 2025. Daniel David a subliniat importanța acestui demers, menționând că „este normal ca eu să-l închei, un eventual alt ministru având posibilitatea să le păstreze sau să le modifice”.
Ministrul a detaliat direcțiile principale vizate de schimbare, inclusiv păstrarea unui echilibru între discipline pentru a asigura formarea eficientă a celor opt competenţe cheie, accentuate raţional în funcţie de filieră/profil/specializare. A fost subliniată și importanța armoniei între ştiinţe şi religie, precum și între discipline asociate culturii naţionale şi cele asociate pregătirii pentru viaţă.
Un aspect semnificativ al reformei este revenirea unor materii în trunchiul comun, cum ar fi gramatica, istoria și geografia dedicate ţării, cu un număr crescut de ore dedicate acestor discipline. De asemenea, disciplinele legate de stilul de viaţă sănătos, autocunoaşterea şi autoreglarea psihologică, sportul în echipă și arte vor fi obligatorii în oferta şcolii, elevii având libertatea de a le alege.
În ceea ce privește educația economică, educaţia antreprenorială va fi integrată cu disciplina obligatorie de economie, incluzând unităţi de învăţare explicite în disciplina de consiliere şi orientare. Noua structură curriculară vizează opt competenţe-cheie: competenţe de limbă/comunicare, competenţe multilingvistice, competenţe STEM, competenţe digitale, competenţe de viaţă, competenţe civice, competenţe antreprenoriale, şi competenţe de expresie şi sensibilitate culturală.
Obiectivul este ca absolvenții să poată accesa „nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 după absolvirea liceului” și/sau să-și continue studiile. Formarea resursei umane trebuie să încurajeze înţelegerea modalităţii de generare ştiinţifică a cunoştinţelor ca antidot la pseudoştiinţă.
Daniel David a afirmat că „nicio disciplină nu a pierdut nimic, niciuneia nu i s-au tăiat orele!” în filiera teoretică, unele ore fiind descentralizate la decizia şcolii şi/sau a elevilor. Perioada următoare va include trei etape: un conţinut relevant şi aerisit, un procent de 25% din orele pentru fiecare disciplină pentru consolidarea competenţelor, activităţi remediale și extinderea competenţelor în viaţa cotidiană.
Implementarea noului model curricular va include combinații între programele clasice și cele digitalizate, inclusiv activităţi interactive online. Profesorii vor fi invitaţi în programe de formare pentru a implementa eficient noul model.
Prima generaţie (clasa a IX-a) va beneficia de această reformă educaţională în anul şcolar 2026-2027, iar implementarea se va face gradual, având ca scop „performanţă/progres/reducerea analfabetismului funcţional şi a abandonului şcolar, nu mai târziu de 5 ani!”
